לתרומות לחץ כאן

לימודי ליבה או חיידר תורני חזק?

שאלה:

שלום וברכה ,
אני ואשתי חוזרים בתשובה כבר המון שנים .
בגיל 15 חזרתי בתשובה , בגיל 18 נכנסתי לישיבה חרדית עד לגיל 24 שהתחתנתי .
וגם אשתי חונכה במסגרת חרדית .
לגופו של עניין .
היום ב"ה אני ואשתי בני 28 ויש לנו 2 ילדים בני (3)(2) ואנו מאוד מאוד מסופקים האם אנחנו מעוניינים שהילדים ילמדו במסגרות חרדיות .
בתור אדם שנמצא היום כחלק מהציבור החרדי אני רואה המון נשירה ממסגרות החינוך החרדי .
ואני נתקל מידי יום בהמון בחורים חרדים שמלינים על כך שלא קיבלו כלים להתמודד לחיים האמיתיים .
בבחורים שכועסים על מערכת החינוך החרדית שלא למדו ליבה ומרגישים ממש מוגבלים כלפיי החברה בחוץ ,ושלא יודעים דברים בסיסים שילדים בכיתה ב' יודעים כמו לקרוא ולכתוב באנגלית ,כמו היסטוריה במדינה שבה הם חיים . והם ממש מרגישים נכים כלכלית כיון שאין להם את הכלים להתמודד עם עולם התעסוקה וכמעט לכל ראיון עבודה שהולכים הם מפגינים בורות וחוסר השכלה בסיסית ..
ואני מאוד מזדהה עם התלונות האלה וחושש לעתיד ילדיי .
אשמח לדעת את דעת הרב .?

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את לבטיך, ולדעתי אין מה לחשוש כלל, ואסביר. יש כאן בעצם שתי נקודות שצריך לתת עליהן את הדעת: ראשית, בחיים יש עיקר וטפל, כאשר אתה מגדל ילדים רכים וטהורים, הרצון המרכזי הוא שיגדלו בתורה ויראת שמים, לא משנה מה יעשו בחייהם כשיגדלו, הם חייבים יסוד חזק מאוד של יראת שמים מידות טובות, אהבת תורה, הבנה גבוהה בלימוד תורה וכו', ואת זה בלי ספק הם יקבלו אך ורק במסגרות החזקות, השמורות, שקיימות במרכז הציבור החרדי, שם הם יפגשו את המלמדים הראויים, את הילדים הראויים, ויקבלו את התכנים שיטביעו בהם חותם עולמים. לכן, עוד לפני שנדון בעצם הענין, למה לא לומדים אנגלית בחיידר וכו', כל זה לא משנה, כי אנחנו בלאו הכי לא קובעים את המדיניות, השאלה שלנו היום היא רק להיכן לשלוח, לחיידר חזק וטוב, או למקום שבו הלימוד התורני חלש יותר, ציבור המלמדים חלש יותר, והעיקר, החברה מלאה בחולשות רוחניות בלתי נסלחות שעשויות לפגוע חלילה בנפשם הרכה של הילדים. זה המצב ואין אחר! לכן, כיון שאנחנו יודעים מה עיקר ומה טפל בחיים אין מקום לשאלה.

זאת ועוד, אינני יודע אם ילד זה או אחר יגדל בלימוד, צריך הרבה תפילות הרבה תמיכה והרבה ליווי, אבל להתייאש מראש??? ודאי שלא! אלף נכנסים לתלמוד ואחד יוצא להוראה, אבל בשביל זה אלף נכנסים לתלמוד! כך דרכה של תורה! חובה לתת לילדים שלנו את הצ'אנס כן להיות בני תורה אמיתיים ותלמידי חכמים.

כמו כן, מה שכביכול לא מקבלים כלים זה שטות והבל, מי שרוצה בגיל מבוגר להשלים בגרות, עושה זאת במכינה בשנה אחת בקלי קלות! אלפים עושים זאת! התלונות שאתה שומע, אלו תירוצים של הבל מאנשים ממורמרים, ואין לכך שום אחיזה במציאות! מי שרוצה ללמוד מקצוע, ילמד עוד כמה חודשים וידע.

ואגב, בכל המקצועות מלבד אנגלית ומתמטיקה, היודע הוא הילד האינטלגנטי, לא זה שלומד בבית הספר, מה שלומדים בהיסטוריה בבית הספר זה עורבא פרח! יש לי ילד שתאב ידע, הוא חורש את כל האנציקלופדיות וכו' ויודע עשרת מונים יותר מילדי בית ספר כאלו ואחרים. מי שרוצה יודע ומי שלא מתעניין בלאו הכי לא ידע כלום…

תן לילדיך גב חזק, בית חם ואוהב מלא ביראת שמים טהורה, ותראה מהם הרבה נחת יהודית אמיתית!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. את הטענה שבגרויות תמיד אפשר לעשות היא עומדת בספק .
    כי כאשר כבר נשואים ויש ילדים אין זמן לכלום על פי רוב .וקשה מאוד ללמוד דברים חדשים כאשר צריכים לפרנס משפחה ולעזור בבית .
    לכן איני מבין מדוע לפני שניגשים לחתונה ולוקחים אחריות של משפחה וילדים .לא מלמדים מקצוע שניתן לפרנס בו בצורה ראויה .

  2. הסיבה שלא מלמדים מקצוע, משום שאם ילמדו מקצוע הבחורים ילמדו תורה ברבע ראש, ואנחנו רוצים תלמידי חכמים ששקועים באוהלה של תורה, גם אם המחיר יהיה שמי שירצה אחר כך להתפרנס ידרש ממנו עוד כמה חודשי לימודים. אבל אני שב ומדבר אליך כאדם פרטי, בוא ונניח רגע לצד את ההשקפה הכללית כיצד לנהל את המוסדות, אחרי שכך זה מתנהל, תבחר לילדיך את המסגרת שתתן להם את התמיכה התורנית והחברתית הראויה, כי זה העיקר בחיים.

  3. אני הקטן אוסיף כאדם שעשה בגרות ועוד ועוד
    קשה להאריך במילים כמה הטענה שחוסר בלימודי ליבה בפרט הדגש על מתמטיקה ואנגלית קשורים איך שהוא לעתיד שלנו מבחינת פרנסה

    מי שלא יחיה בסטיגמות יראה שזו טענה שווא , ממש רדודה, ולא מבוססת והיא נאמרת מפוזיציה

    ותודה לתלמידי חכמים שהשקיעו בי , כי מה שהתורה נותנת לי כיום , שווה פי 10 משאר הדברים
    גם – בעולם – הזה !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל