לתרומות לחץ כאן

לפני עיור בשליח לדבר עבירה

שאלה:

אם אני מבקש מאדם שיעשה בשבילי איסור , והוא יכל לעשות את האיסור גם בלעדיי , האם זה לפני עיוור או מסייע , כי מצד אחד הוא יכול לעשות זאת בלעדיי אז לכאורה זה מסייע , אבל מצד שני בניגוד לאיסור מסייע שאני מכיר (שהוא מבקש ממני משהו ואני מביא לו והוא יכול לקחת בעצמו) , כאן אני מבקש ממנו לעשות איסור , אם אפשר מקורות.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה אין בזה לא איסור מסייע לדבר עבירה וגם לא איסור של לפני עיור לא תתן מכשול, כיון שלא אני מסייע לו אלא הוא מסייע לי. הדבר היחיד שדנו בזה בגמרא, הוא האם יש שליח לדבר עבירה, ולמעשה הרי אין שליח לדבר עבירה, ולפי שאומרים לו "דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין", לא היה לך לשמוע למשלח אלא לבורא יתברך. ראה כל סוגית הגמרא בבא מציעא דף י עמוד ב. כמובן שאם הוא אינו יודע שהדבר אסור [וכאן יש לדון לגבי הרבה אנשים חילונים שנקראים לפחות כשוגגים] יש בזה איסור גמור של לפני עיור לא תתן מכשול, שהרי הוא מכשיל אותו בדבר שאינו יודע ממנו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם כבר מדברים על הנושא, מה הדין אם המשלח יודע שההוא יעבור על האיסור והוא לא יכול לומר הייתי בטוח שהוא לא יעשה אלא ישמע לבורא עולם, האם בכזה מקרה יהיה שליל לדבר עבירה?

  2. אין הבדל, זו הגדרה בהשתייכות של מעשה השליח למשלח, "תירוץ" כזה שהמשלח אומר. למעשה זה קצת תלוי בנימוקים שכתבו הראשונים בסוגיא שם "קסבור הייתי שלא ישמע לי", אבל נראה שלדינא אין חולק בדבר. רק כאשר השליח הוא לא בר חיובא חילקו שם בגמרא בענין זה ומחמת סברא זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל