לתרומות לחץ כאן

לתת אוכל לסעודת שבת לאב חילוני / תה בשבת

שאלה:

לכבוד הרב שלום רב.
שאלה ראשונה. יש לי אבא שאינו שומר תורה ומצוות. אנו נוהגים לשלוח לו אוכל בכל ערב שבת (ולא רק) וידוע לנו שאינו מברך. האם שייך בו שאין לתת מאכל לאדם שידוע לנו שאינו מברך ושייך פה לפני עוור לא תתן מכשול או מכיון שזה אב זה גובר על הכל?
שאלה שניה. אדם שרוצה לתת מים חמים מכלי ראשון על שקית תה, אך מכיון ששייך בזה בישול הוא רוצה לתת כפית על הכוס עצמה שהמים מהמיחם ישפכו על הכפית ומשם לכוס שהכפית כביכול תהיה כלי שני. האם מותר לעשות כן בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

אפשר וצריך לשלוח אוכל לאבא הנזקק לכך, בשו"ת מנחת שלמה כותב, שבאופן שבמניעת המשלוח אותו אדם יתרעם ויחשוב מחשבות רעות על שומרי המצוות, אזי יצא שהכשלנו אותו בעבירה אחרת ולכן מותר לשלוח לו. כמו כן אני כלל לא בטוח כאן שגורמים לו שלא לברך, הוא יאכל בכל מקרה סעודה בליל שבת, השאלה אם תשלחו לו אוכל והוא יאכל מהאוכל הטעים שלכם הוא שיאכל מכל הבא ליד. אבל זה לא חד משמעי שהכשלנו באוכל נוסף. ועוד יש לצרף בזה את שיטת הש"ך בסי' קנו שאדם שאינו מברך במזיד אין בו איסור של מסייע לדבר עבירה, וראה דגול מרבבה שם, אף שיש שחלקו על דבריו ראה פתחי תשובה שם.

לגבי התה, מעבר לעובדה שזה עדיין כלי ראשון כיון שלא נפסק הקילוח, נתינת תה אסורה גם בכלי שני! ויש שהחמירו בזה גם בכלי שלשי כיון שזה קלי הבישול ממש שעינינו הרואות שמתבשל בכלי שלישי. לכן לפני שבת עושים תמצית תה וממנה נותנים למים החמים בשבת – בכלי שני.

תצליחו מאוד בדרככם הטובה!

מקורות:

ראה שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' לה, וכדבריו בשו"ת שבט הלוי ח"ד סי' יז ובח"ב סי' קלח, וע"ע שו"ת שבט הקהתי ח"ד סי' שכט.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל