לתרומות לחץ כאן

עסקה שהסתיימה אחר זמן הבלעדיות של המתווך

שאלה:

לכבוד הרבנים שלום רב.
אני מחפש דירה לקניה. לפני כשבוע ראיתי באינטרנט פרסום על דירה שהוצעה למכירה ע"י תיווך. המתווך סמך עלי ולא החתים אותי על מסמך כל שהוא. הדירה מצאה חן בעיני אולם מחיר התיווך היה גבוה לטעמי. לבעלי הדירה יש הסכם בלעדיות עם התיווך שיפוג בעוד חודש, והם סיכמו איתי שלאחר שיפוג הסכם הבלעדיות נוכל לחתום חוזה בינינו יען כי הסכם הפרת החוזה כרוך בקנס כספי גדול (10.000 ש"ח) לפי כל פרמטר.
שאלתי היא שמחר שהגעתי לדירה דרך הפירסום שלהם האם אני מחוייב להם במהלך החודש הזה שישנה בלעדיות לבעלי משרד התיווך, או שבעוד חודש אוכל להיות בקשר עם בעלי הדירה ללא קשר ומחוייבות לתיווך?

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שהמתווך שהציע לך את הדירה הוא אותו מתווך הבלעדי של המוכר. ולכן: היות והמתווך הוא הביא אותך לדירה מחובתך לשלם לו דמי תיווך גם על עסקה שתסתיים אחר זמן הבלעדיות. וכן כותבים בהסכם הבלעדיות שעסקאות שהתחילו בתוך זמן הבלעדיות, חייבים לשלם על כך.

בהצלחה.

מקורות:

ראה ספר תיווך ושידוך בהלכה עמוד קיט סעיף מא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כמדומה לי שראיתי שאלה קצת דומה מתאריך ט' אלול תשע"ה ושם נכתב שמותר לסכם בעל פה בין קונה למוכר בתוך תקופת הבלעדיות ולאחר שזו תעבור יחתמו חוזה כדת וכדין. האם הבנתי נכון?

  2. אם המתווך הביא את הקונה, והעיסקה הסתיימה אחר זמן הבלעדיות, שבזה הקונה חייב לשלם למתווך את שכרו. ואם הקונה מעצמו הגיע למוכר ללא עזרת המתווך, והמוכר מסכם איתו שאחר זמן הבלעדיות ימשיכו את העיסקה, תלוי אם המוכר לא מקבל שום הצעת קונה אחר, כדי לקבל את המוכר שסוכם, אסור לעשות זאת, אבל אם לא באו עוד קונים מותר למוכר לסיים את העיסקה אחר זמן הבלעדיות.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל