לתרומות לחץ כאן

האם אני יכול לתת הלוואה לאדם שיש לי חשש שלא יחזיר

אם אדם מבקש ממני הלוואה. הוא אדם ישר ונזקק אבל אני חושש שההלוואה לא תוחזר מפאת אונסי החיים. האם מותר להלוות ומקסימום למחול או שצריך דווקא לתת צדקה?

תשובה:

שלום רב

ודאי. מצווה רבה היא לסייע באופן הזה לאדם נזקק. תבוא עליך ברכה.

מקורות:

ראה בשו"ע חו"מ סי' צז סעי' ד': "אסור ללוה לקחת הלואה ולהוציאה שלא לצורך ולאבדה עד שלא ימצא המלוה ממה לגבות חובו; ואם עושה כן נקרא רשע. וכשהמלוה מכיר את הלוה שהוא בעל מדה זו, מוטב שלא ללוותו ממה שילוהו ויצטרך לנגשו אחר כך ויעבור בכל פעם משום לא תהיה לו כנושה". וכתב שם הגר"א: "אבות שם איזו דרך ישרה כו' וכ"א אמר היפוכו של המדה רעה ור"ש אמר הרואה את הנולד וז"ש שם לוה רשע כו' וצדיק חונן ונותן ר"ל אעפ"כ נותן לו ול"ק מלוה".

להבנת דברי הגר"א יש לעיין במשנה באבות פרק ב' משנה ט': "אמר להם צאו וראו איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם רבי אליעזר אומר עין טובה רבי יהושע אומר חבר טוב רבי יוסי אומר שכן טוב רבי שמעון אומר הרואה את הנולד רבי אלעזר אומר לב טוב אמר להם רואה אני את דברי אלעזר בן ערך שבכלל דבריו דבריכם אמר להם צאו וראו איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם רבי אליעזר אומר עין רעה רבי יהושע אומר חבר רע רבי יוסי אומר שכן רע רבי שמעון אומר הלוה ואינו משלם אחד הלוה מן האדם כלוה מן המקום ברוך הוא שנאמר (תהלים ל"ז) לוה רשע ולא ישלם וצדיק חונן ונותן רבי אלעזר אומר לב רע אמר להם רואה אני את דברי אלעזר בן ערך שבכלל דבריו דבריכם".

כלומר, כל מידה טובה יש כנגדה מידה רעה. המידה הטובה של הרואה את הנולד, כנגדה יש מדה רעה: לוה רשע ולא ישלם. ובכל זאת מסיים הגר"א שסיום הפסוק הוא, אעפ"כ צדיק חונן ונותן, כלומר, בחנם, וזה הכוונה חונן. ואז אין כל חשש שיעבור על איסור לא תהיה בו כנושה.

.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל