לתרומות לחץ כאן

הפרשת מעשרות מכספי ילדים קטנים

שאלה:

בנוסף כבוד הרב,
הילדים שלי קיבלו דמי פורים ולאחרונה התחלתי לתת מעשר בלי נדר גם מכספים שהם מקבלים .אני לא בטוחה שאני מספיקה לזכור הכל . יש להם ארנק והם חוסכים מה שמקבלים וכבר הגיעו לסכומים גדולים ופתאום התחילו לי מחשבות בלי נדר אולי כבר בלי נדר לתת מעשר ממה שיש להם בארנקים אבל מרגישה שלא יכולה לעשות על דעת עצמי דברים ולדעתי בעלי לא יאהב את זה .בגלל זה בעבר למרות שזה עשה לי רע אמרתי לעצמי שלא נותנת מעשר מילדיי גם מקופות החיסכון שיש להם בבנק וגם מהארנקים נותנת בלי נדר מעשר רק המשכורת שלי והשאר לא קשור רק אליי .למרות שזה קשה לי אבל אני ובעלי ביחד בחשבון והוא בעצמו לא נותן מעשר אפילו ממשכורתו אז נראה לי שהטח לא ירצה לתת מהילדים. חוששת כי חשבתי גם על הסכום שיוצא פחות או יותר ממה שיש להם בארנקים אבל גם לא חושבת שאפשר לעשות זאת בלי רשותם או בלי רשות הבעל מדובר בערך ב 4000 שח שיש להם בארנקים לכולם אז כביכול מזה 10 אחוז בלי נדר פחות או יותר חשבתי בלי נדר לתת אבל עכשיו שחושבת על זה נראה לי שבעלי לא ירצה בכך בגלל זה למרות המחשבה והרצון הטוב חושבת שצריכה לעזוב את זה בצד ולתת בלי נדר רק מכאן והלאה כמו שעושה לאחרונה בלי נדר , למשל שץכמו שעכשיו קיבלו דמי פורים אז לתת מזה בלי נדר וגם פה לא בטוחה שזוכרת בדיוק כמה הם קיבלו והמעשר כביכול הוא מכסף שלי ולא שלוקחת להם מהארנקים אך מכוונת לכך בלי נדר . מקווה שזה בסדר .
לחשוש אם לא אתן מעשר מהארנקים שלהם ממה שקיבלו בעבר ?
לגבי קופות החיסכון שבבנק , הרב אמר לי בעבר לא להתעסק עם זה וכשיגדלו בלי נדר אוכל ( אם אזכור ) בלי נדר לומר להם שזה כסף לא מאושר ושיעשו כרצונם.
לחשוש כבוד הרב לגבי הארנקים אם לא אתן? פשוט חוששת כי חשבתי על סכום בלי נדר ואולי זכרתי את התנאי ..

תשובה:

אין לך זכות להפריש מעשר מהכסף של הילדים, זה לא שלך, והם לא חייבים במעשרות.

כמו כן, יש דיון בפוסקים אם מעשר זה חיוב גמור או מנהג, וזו זכותם להחליט בענין זה כשיגדלו.

את לא יכולה להפריש עבורם. כשיגדלו את כיולה להציע להם שיחליטו מה הם עושים.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה לרב
    ומה באשר לכך שהתחלתי בלי נדר לעשר ממה שקיבלו לאחרונה . גם לגבי דמי פורים שקיבלו אמרתי לעצמי בלב בלי נדר( מקווה שלא בקול) שאתן סכום מסויים( ידעתי בדיוק מה הסכום שרוצה לתת בלי נדר) האם לתת או שגם זה אין לי זכות . התכוונתי לתת מהחשבון המשותף שלי ושל בעלי ולא לקחת להם מהכסף אלא רק לכוון שזה על זה . ממש התכוונתי לתת בלי נדר. השאלה אם לתת הפעם ? ואם לעתיד אם הם מקבלים כסף גם להפריש מכאן והלאה בלי נדר בלי קשר לעבר?

  2. כשחשבתי לתת לא אמרתי בלי נדר .לחשוש? אני יכולה לתת את ה 70 שח בלי נדר . אבל מה לגבי העתיד האם צריכה לתת או יכולה לתת או שאין לי זכות למרות שזה מהחשבון המשותף של ושל בעלי? מתכוונת לכסף שהם מקבלים ולא למה שכבר יש להם בארנקים או בחשבון שלהם .
    כעת חוששת גם כי לא כתבתי בלי נדר ובגלל שלא הייתי הכי פנויה כשכותבת כעת לקח לי יחסית זמן אולי דקה או יותר לכתוב את הבלי נדר . לחשוש ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל