לתרומות לחץ כאן

האם חייב לכבד את אביו למרות שאשתו נפגעת?

האם בעל חייב בכבוד אביו יותר מבכבוד אשתו ואם יש מצב שאביו עלול להיפגע (רגשית) ממנו או אשתו- הלכתית עליו לנקוט פעולה שמונעת פגיעת האב במידה ופוגעת באשתו?

תשובה:

שלום רב,

באופן עקרוני, ודאי הבעל חייב בכבוד אביו יותר מכבוד אשתו. אולם מעשית ודאי שיש לעשות כל מאמץ כדי שזה לא יגיע שאחד יהיה על חשבון השני. ואם בכל זאת כבוד אביו הוא על חשבון כבוד אשתו, באופן ששלום הבית עלול להתערער, או אפילו אם סתם כך הבעל מצטער בכך שאשתו פגועה (כך צריך להיות…), צריך להעדיף את כבוד אשתו על פני כבוד אביו.

מקורות:

ביו”ד סי’ רמ הובא הלכה מפורסמת משו”ת מהרי”ק (שורש קסו) אבא שאמר לבנו שלא ישא אישה פלונית אינו חייב לשמוע לו ויכול לשאת אישה פלונית. וכתב שם שתי טעמים:

א. מאחר שנפסק בקידושין ל, וכן בשו”ע שם שכיבוד אב משל אב, והבן אינו צריך להוציא ממון לצורך כיבוד אביו, א”כ: “כל שכן הכא שהוא דבר השייך בצערא דגופא להניח האשה אשר חפץ בה ויצטרך לקחת אשה אחרת אשר לא תישר בעיניו כל כך”.

ב. כיבוד אב שייך רק בדברים שהם עניינו של האב, אבל דברים אלו שאינם קשורים לאב כלל, אין בזה חיוב כיבוד אב ואם.

ונראה שטעמים אלו אינם חלוקים בניהם, אלא שניהם קיימים להלכה. לכן, מאחר שבסיטואציה שלפעמים אדם נקלע אליה, כיבוד אביו בא על חשבון צערו בכך ששלום הבית שלו מתערער, הרי שאינו חייב לכבד את אביו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה פירוש אינו חייב לכבד את אביו – חכמים היזהרו בדבריכם!
    לצערי, הנני מכיר אדם שכנופיית יועצים פסקו לו לנתק את הקשר עם הוריו, כי אינו מסתדר עם אשתו. וכך, ללא שהתרו בהוריו, ניתק את הקשר מהם למרות שהוריו נתנו את דמם וחלבם כדי שיגדל לתפארת, וכבר 14 שנה שההורים שבורי הלב לא ראו אותו. הבן אינו בא לנחמם ואינו מזמינם לשמחות. הוא אינו מגיב למתנות שנשלחות מהם. ילדיו גדלים (ועוד מעט יגיעו לגיל הנישואין) ללא שמכירים את סבם וסבתם. דם הוריו נשפך כמים – ותחנף הארץ בדמים…האם כך יכולים למכור הורים ללא התראה – בתירוץ של שלום בית?
    מה דעת כבוד הרבנים על כך? אודה לתשובתכם.

  2. חלילה לא לזאת היתה הכוונה! הרי הדגשנו שאין לרמוס אחד עבור השני חלילה וחס. הכוונה היא שלעיתים אנחנו נאלצים להמנע מלהשתתף באירוע מסויים מחמת כבודה של האשה שנתונה במצוקה מסוימת, יש בבית כל מיני אילוצים וכדומה, האב עשוי לתמוה ואולי להפגע כיון שמדובר בבני משפחתו וכו', אבל יש קושי לבעל להשאיר את אשתו בבית בסיטואציה כזו ללא תמיכה ועוד כהנה וכהנה, אלו אירועים קטנים המתהוים ובהם יש להזהר בשלום הבית מאוד. אבל כאשר מדובר במערכת יחסים שלמה צריך לדעת שחובה גמורה לקיים מצות כיבוד אב ושי לעשות הכל כדי לקיים בשלימות, ללכת ליועצים לשוחח בענין לפעול ולעשות, וחלילה לנהוג כמו זה שתיארת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל