לתרומות לחץ כאן

כיבוד הורים מול כיבוד האישה

שלום לרבנים רציתי לדעת מה הלכה עם האשה ביקשה מהבעל משהו וזה מתנגש עם בקשה של האבא ואי אפשר לגשר למי הבעל צריך להקשיב ומה המקור תודה מראש!

תשובה:

שלום רב,

ראשית צריך לדעת שלא תמיד הדברים מתנגשים אם חיוב מצוות כיבוד אב ואם. לדוגמא, אם אביו מבקש ממנו משהו שאינו קשור אליו, אלא מעין התערבות בחייו של הבן, בזה אין לבן חיוב לשמוע בקול אביו.

אולם אם אכן חיוב כיבוד אב ואם מתנגשים עם דרישותיה הנחרצות של אשתו. מעיקר הדין ודאי שהוא חייב לכבד את אביו שיש לו חובה מדאורייתא לכבדם. אבל אם הוא חושש ששלום הבית אצלו יתערער בגלל זה, אין לו ברירה אלא לעשות את רצונות אשתו, וראה במקורות. אבל אני תקווה שעם הרבה רצון וחכמה תצליח להגיע למצב שגם תוכל לכבד את הוריך כראוי, וכמובן גם אשתך תרגיש ממש חשובה בעיניך ומכובדת ולא תעמיד אותך בדילמה זו.

בהצלחה

מקורות:

ביו"ד סי' רמ הובא הלכה מפורסמת משו"ת מהרי"ק (שורש קסו) אבא שאמר לבנו שלא ישא אישה פלונית אינו חייב לשמוע לו ויכול לשאת אישה פלונית. וכתב שם שתי טעמים:

א. מאחר שנפסק בקידושין ל, וכן בשו"ע שם שכיבוד אב משל אב, והבן אינו צריך להוציא ממון לצורך כיבוד אביו, א"כ: "כל שכן הכא שהוא דבר השייך בצערא דגופא להניח האשה אשר חפץ בה ויצטרך לקחת אשה אחרת אשר לא תישר בעיניו כל כך".

ב. כיבוד אב שייך רק בדברים שהם עניינו של האב, אבל דברים אלו שאינם קשורים לאב כלל, אין בזה חיוב כיבוד אב ואם.

ונראה שטעמים אלו אינם חלוקים בניהם, אלא שניהם קיימים להלכה. לכן, מאחר שבסיטואציה שלפעמים אדם נקלע אליה, כיבוד אביו בא על חשבון צערו בכך ששלום הבית שלו מתערער, הרי שאינו חייב לכבד את אביו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל