לתרומות לחץ כאן

אהבת הגר מול אהבת ישראל – מה עדיף?

שלום כבוד הרב.
בתורה אנו מצווים על "ואהבת לרעך כמוך" ובנוסף על "ואהבתם את הגר".
שאלתי היא נניח שיש לי שני שכנים, שניהם יראי שמיים ושומרי תורה ומצוות כהלכה אך אחד מהם הוא גוי שהתגייר כהלכה.
כעת נניח שיש לשניהם צורך במשהו שאני יכול לספק לעזרה אך רק לאחד מהם.
האם אלי להעדיף עזרה לגר?
תודה מראש.

תשובה:

שלום רב

אכן יש להעדיף עזרה לגר, כך כתב הפרי מגדים או"ח סי' קנה א"א ס"ק ב: ישראל לפרוק וגר לטעון עדיף לטעון לגר [אף שפריקה קודמת בדרך כלל לטעינה] לפי שיש בו עשה יתירה. כמו כן יש טעות בהצגת השאלה בכותרת, שכן הגר אף הוא בכלל ישראל, אלא שנתרבה בו ענין נוסף שהוא גר.

מקורות:

ז"ל החינוך (מצוה תלא): "שנצטוינו לאהוב הגרים, כלומר שנזהר שלא לצער אותם בשום דבר, אבל נעשה להם טובה ונגמול אותם חסד כפי הראוי והיכולת. והגרים הם כל מי שנתחבר אלינו משאר האומות שהניח דתו ונכנס בדתנו, ועליהם נאמר (דברים י יט) 'ואהבתם את הגר כי גרים הייתם'. ואף על פי שיכללהו כמו כן הציווי בישראל, שנאמר עליו 'ואהבת לרעך' (מצוה רמג), שהרי גר צדק בכלל רעך הוא, הוסיף לנו השם בו מצוה מיוחדת לו באהבתו".

הנה נתבאר בדבריו, שעיקר כוונת התורה בחזרתה על ציווי זה פעמים רבות הוא להרבות בחובת אהבתו יותר מאהבת שאר ישראל, וכן נראה מלשון המבי"ט (אגרת דרך ה' נעילת שערים פ"א אות ט), וז"ל: "והוסיף בו אהבה על אהבת רעים בהשגחתו עליו בצרכו ובתיקונו".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל