לתרומות לחץ כאן

רוצה להתגרש ולהמשיך לגור עם הגרוש כשאין לו כח גברא

שאלה ב': ראובן ולאה נשואים זה כבר 15 שנה והשלום והאהבה שורה במשכנם ב"ה עם ילדים.
לפני כחמש שנים עקב מחלה אין לראובן כוח גברא כלל וכל הרופאים והתרופות לא הועילו עכשיו המצב של לאה קשה מאוד בגלל זה והיא רק בגיל 35 אין לה לכתחילה כוונה לזנות אבל הדבר כמעט בטוח שיוכל להתרחש ובגלל זה היא מבקשת להתגרש מבעלה כדי שאם זה יקרא היא לא תיחשב כאשת איש אבל מצד אחר היא רוצה תמיד לגור עם בעלה היות שהיא בכלל לא רוצה להיפרד ממנו, ויווצר מצב של יחוד עם התחשבות שאין לו בכלל כוח גברא שכנ"ל כבר חמש שנים שלא נגע בה וכל הענין הוא עם הסכם מלא של הבעל.
מה יש ליעץ בענין זה?
בברכה
א.א.

תשובה:

שלום רב,

נראה שגם אם יש ח"ו חשש שהיא תכשל באיסור אשת איש, אין עצה ואין תבונה… ואסור לסדר להם גט בצורה כזו. לעניות דעתי, אם יש חשש לזנות ח"ו, אפשר להציע לה להתגרש לגמרי, ולהתחתן עם אדם אחר, ויחד עם זה עדיין היא תוכל לשמור איתו עם קשר מסוים, למען הילדים. וגם זה לא פשוט כלל, שהרי לאחר שהיא נשואה לאחר, לדעת כל הפוסקים, אסור להם לקיים כל קשר ביניהם, ואפילו לא כשיש אנשים נוספים (ראה סוף סי' קיט, שאסור להם לבוא לדון ביניהם בבי"ד). אולם במקרה הנוכחי, אפשר להקל. אבל רק בצורה כזו, ולא בצורה המוצעת בשאלה.

מקורות:

ראשית, לא ברור כלל שאין איסור יחוד במצב כזה. הפוסקים חלוקים בזה אם יש איסור יחוד בזה או לא. דעת האגרות משה (אבה"ע ח"ד סי' סה סוף אות י') שאין בזה איסור יחוד וכן נראה מהציץ אליעזר (ח"ו סי' מו, וח"ח סי' יד אות ז'). אולם בשו"ת להורות נתן (ח"ו סי' קיג) האריך להוכיח שיש איסור יחוד גם בכה"ג. וראה עוד באוצר הפוסקים (סי' כב אות ב' ס"ק ב'). ואם כך, לדעת הפוסקים שיש איסור יחוד ודאי שלא ניתן להתיר להם איסור יחוד בצורה תמידית בגלל חשש שמא היא תעבור על איסור חמור יותר.

ראה בשו"ת חת"ס (אבה"ע ח"א סי' לה) שדן באיסור מינקת חברו אם יש מקום להתיר לה להתחתן קודם כ"ג חודש מאחר שיש חשש שתצא לתרבות רעה, ובין היתר כתב: "ע"כ יש להעמיד דברי חז"ל ותקנותם ואם אולי יעשו מה שיעשו אין אחריותם עלינו אלף כיוצא באלו יאבדו ותקנה אחת מחז"ל לא תתבטל". אני לא משווה בין המקרים, אלא רק מחדד את הדברים, שאסור לנו לגרום למצב כזה.

אולם גם לדעת הפוסקים שאין איסור יחוד במצב כזה, ונמצא שמסתבר שגם בגרוש וגרושה באופן הזה אין חשש המצריך שוב גירושין כמבואר בסי' קמט. בכל זאת אם נתיר לה דבר כזה, ובעקיפין זה בעצם מכשיר לה לזנות ח"ו זה ממש חילול ה' שתאמר שרב סידר לה גט באופן הזה, ולא ניתן להתיר גם במקרה שיש חשש לאיסור חמור יותר.

להתיר גם במקרה שיש חשש לאיסור חמור יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל