האם אפשר בימינו להלוות כסף למישהו ללא עדים או שטר? האם הדבר תלוי בסכום?
תשובה:
שלום רב,
בספר פתחי חושן הלואה פרק א הערה כ מביא מהפוסקים שתמהו על שאין העולם נזהרים בכך וכתבו כמה סברות להקל. אבל למעשה ודאי שראוי להיזהר ולא להלוות בלא שטר.
בגמ' (ב"מ דף עה ע"ב) נזכר שני טעמים למה לא להלוות ללא עדים, שגורם רעה לעצמו להפסיד את כספו ושעובד על איסור 'לפני עור'. בסכום כסף קטן, אין הבעיה שגורם רעה, אבל יש איסור 'לפני עור'. יש אפשרות להתנות בשעת הלוואה שאם הלווה ישכח או יכפור יהיה הכסף לשם מתנה ואז אין חשש 'לפני עור'.
החייתוני
האם מותר לשלם מקדמה לבעל מלאכה ללא עדים וללא שטר או שדין מקדמה כדין הלוואה?
תודה מראש
גם מקדמה דינה כהלוואה. אין סברא לחלק ביניהם, שהרי החשש שישכח או שיכפור במזיד שייך גם במקדמה, ואולי אף מצוי יותר, משום שהלוואה היא רק בין מכרים ומקדמה היא גם בין אנשים זרים.
השאר תגובה