לתרומות לחץ כאן

איסור בל תלין כאשר העובד חייב כסף למעביד

חבר שלי חייב לי 70 ש"ח ביקשתי שיעשה לי עבודה ששווה שלושים ש"ח. השאלה אם מותר לי להגיד לו שזה יורד מהחוב שהוא חייב לי אחרי שעשה את העבודה ואיני עובר על ביומו תיתן שכרו או אני חייב לשלם ואחרי זה אני יבקש את החוב וזה מדובר על חוב אחרי תעריך פירעון.

תשובה:

ראוי לשלם באותו יום ולחזור ולתבוע את החוב לאחר מכן. אבל, אם נראה לך שלא תקבל את החוב לעולם, אינך עובר בבל תלין אם תקזז את התשלום עבור העבודה מהחוב.

מקורות:

כתב בעל הטורים בפירושו על התורה (דברים כד יג) וז"ל: "לא תעשוק שכיר. סמיך לכי תשה (האיסור ליטול משכון מבית הלוה) לומר אפילו אם הוא חייב, אל תאמר אעכבנו בחובי אלא פרע לו שכרו מיד ואחר כך גבה חובך". אבל בשו"ת שואל ומשיב רביעאה ח"ב סוף סי' כח כתב שמעביד שלא שילם לעובד עקב ספק חוב ישן שהעובד אולי חייב לו, אינו עובר בבל תלין. כדי שלא יחלוק הגאון השואל ומשיב על בעל הטורים, נראה לומר שלא כתב בעל הטורים כן בדרך דרשה גמורה שהמעכב שכר שכיר בידו נגד חוב ממון עובר על לא תעשוק ולא תבוא, אלא בדרך רמז ותוכחת מוסר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל