לתרומות לחץ כאן

טילטול מוקצה בגופו – שלא בלקיחתו ביד

שלום מה הדין בשבת כאשר ראיתי במשולש שבכיור שיש שם לכלוך ונמצא שם מטבע כסף האם מותר להרימו על ידי טלטול בגופו כגון באחורי ידיו כייון שבטלטול בגופו מותר אפלו לצורך המוקצה אכן להרימו על ידי מקל יאסר כי זה טלטול מן הצד תודה

תשובה:

שלום רב.

אכן, טילטול מן הצד לצורך דבר מוקצה אסור בשבת, ולכן אסור לנער את המטבע על ידי כלי וכיוצא בזה כדי שלא יאבד. לגבי טיטול על ידי גופו נחלקו הדעות כידוע. דעת המשנה ברורה להקל בכך וכן מנהג העולם, והחזון איש אוסר.

מקורות:

על טילטול מן הצד לצורך דבר האסור, ראה שו"ע סי' שיא סעי' ח. דין טילטול בגופו מבואר במשנה בשבת קמא ע"א, שם נאמר שמותר לשכב על קש אף שהוא מתנועע על ידי גופו, ובטעם הדבר כתב הרא"ש שם פ"ג סי' יט, שהואיל ואינו מטלטל את הקש בידיו אלא על ידי גופו אין בכך כלום. אולם, הר"ן כ ע"ב מדפי הרי"ף כתב, שהסיבה לכך היא משום שמטרתו לשכיבה ונחשב הדבר כטילטול מן הצד לצורך דבר המותר. נמצא שנחלקו בשאלה זו ממש, אם טיטול על ידי גופו מותר כשנעשה לצורך דבר האסור. להלכה, פסק השו"ע שם כדעת הרא"ש ואף המשנה ברורה שם סתם להיתר, אולם, החזון איש סי' מז ס"ק יב מחמיר בדבר, ולדעתו כוונת הרא"ש והשו"ע להתיר רק באופן האמור שם שעיקר כוונתו לשכיחבה והמוקצה מיטלטל מאיליו, ולא באופן שעיקר כוונתו לטילטול המוקצה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל