לתרומות לחץ כאן

סוכה ברכוש המשותף החוסם את חלונות השכן

שלום,
אני גר בקומת גג בבניין בן 4 קומות, סמוך לדירתי יש גג משותף כאשר בחדר השינה יש שני חלונות לכיוון הגג המשותף. שכניי בכל שנה בונים סוכות על הגג וחוסמים את החלונות של חדר השינה ומפריעים למנוחתי, לבניין יש גינה צמודה סגורה, השכנים טוענים שקשה להם לרדת לגינה. אבקש את עצתך בנושא

תשובה:

לשכנים יש זכות לבנות סוכה על הגג המשותף, גם אם יש מכך נזק מזערי, אך יש לצמצם את הנזק במידת האפשר. לכן יש להשאיר ריווח בין הסוכה לחלונות (לפחות חצי מטר, תלוי במצב), וכן יש לבנות את הסוכה סמוך לסוכות ולפרקו מיד במוצאי החג.

מקורות:

באופן כללי ניתן לבנות סוכה על רכוש משותף תוך הקפדה על מיזעור ההפרעה לשכנים, עיין עלון המשפט גליון 40 עמוד 6, משום שכך נהוג ועל דעת כן נשתתפו.

בבניית קבע יש חיוב להשאיר ריווח של ארבע אמות (1.90 מטר) אם בונים בסמוך לחלון (עיין שו"ע חו"מ סי' קנד סעיף כא), אבל בסוכה שהיא רק לכעשרה ימים מספיק להשאיר אור ואוויר מינימאלי, כדרך שאדם היה משאיר ריווח אם היה בונה סוכה לעצמו וחוסם את חלונותיו. לא ניתן לדרוש לבנות את הסוכה בגינה כיון שאף אדם לעצמו לא היה עושה כן, לבנות סוכה בגינה כדי להרוויח הרבה אור בחלון.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מודה לך על תשובתך, רציתי לדעת מדוע כן הצדקת את בניית הסוכה על הגג? הרי רשמתי במפורש שיש גינה סגורה ומרווחת לבניין. האם מנוחתי ושלוותי לא מהוות בהחלטתך תפקיד? האם דרך ארץ וכבוד האדם נשכחו?

  2. גם מנוחתך ושלוותך חשובים, אך לעומת ירידת כל המדרגות עד לגינה עשרות פעמים ביום, הפחד בשינה בסוכה מפני ביקור חתול וכדומה, ההפרעה שלך היא מזערית וסבירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל