לתרומות לחץ כאן

להפעיל מזגן כאשר המדחס נמצא בתוך סוכת השכן

לכבוד הדיינים יושבי על מדין

ראובן דר בשכירות בבית מגורים משותף כמה שנים ועשה סוכה על הגג במקום מסוים, והיה במקום הסוכה מזגן (החלק החיצוני של המזגן) שהיה מקולקל שנים רבות, ומזגן זה היה שייך לדיירים שדרו בשכירות בדירה אחרת בבנין זה (והם עשאוהו לא בעה"ב) ולא היה המזגן קבוע בקרקע אלא מונח ע"ג הקרקע בדרך לא מסודרת ע"ג קערה, וכשראובן היה עושה סוכתו שם לא היה המזגן מפריעו כלל.

ועתה באו דיירים חדשים בשכירות לדירה הנ"ל ועשו במקום המזגן המקולקל ב' מזגנים גדולים וקבועים בקרקע באותו מקום.

וראובן טוען שהמזגנים יפריעהו בסוכתו מחמת רעש וחום וכיון שהחזיק שם לעשות סוכה רוצה לעכב עליהם מלהפעיל את המזגנים בחג הסוכות, והדיירים טוענים כי מכיון שהיה שם מזגן מקולקל, מקודם שהחזיק ראובן לעשות שם סוכה א"כ חזקת הדירה שלהם למזגן שם קודם לחזקת ראובן לסוכה, הדין עם מי?

1) ב' הצדדים הם רק שוכרי דירות.
2) כשעשו את המזגנים שם ראובן לא מחה בהם כיון שהוא בשכירות ואינו בעלים וגם היה סבור שבודאי לא יפעילוהו בחג.
3) ב' הצדדים אינם מתדיינים, אלא הדיירים בעלי המזגנים פנו לראובן ואמרו לו כפי שאתה חושב שכך הדין כן נעשה ומקובל עלינו מה שתאמר, ועתה ראובן רוצה לשמוע מכם חוו"ד מה דין התורה בזה.

בתודה מראש על התשובה ובברכת שנה טובה ומבורכת וכל טוב סלה

תשובה:

אין לראובן טענת חזקה ואינו יכול למנוע מלהתקין המזגנים.

לגבי הפעלת המזגנים, אם יש לראובן דרך לבנות את הסוכה בצורה שהמזגנים יהיו מחוץ לסוכה, עליו לעשות בדרך זו ואינו יכול למנוע הפעלת המזגן. אם בהכרח יוצא שהמזגן הוא בתוך הסוכה ואין אפשרות לעשות בצורה אחרת, ראובן יכול למנוע שלא להפעיל את המזגן בשעות שהוא נמצא בסוכה. בעלי המזגנים יכולים לדרוש לצאת מהסוכה בזמן שאינו אוכל ולא יושן כדי שיוכלו להפעיל את המזגנים.

מקורות:

אין חזקה לראובן בסוכה, עיין עלון המשפט גליון 40 עמוד 7.

הגג הוא רכוש משותף אלא שנהוג ששכנים יכולים לבנות סוכה וכן להתקין מזגן ברכוש המשותף. כיון שזכות בעל הסוכה וזכות בעל המזגן שווים ואף אחד אינו יכול לדחות את חבירו, עליהם לפשר ולנהוג בדרך הוגנת, עיין עלון המשפט שם עמוד 6. לכן יש לבנות את הסוכה באופן שהמזגן יהיה מחוץ לסוכה ויוכלו להפעיל אותו ואם אינו אפשרי אין הגיון שבעל המזגן יהיה בדירה ממוזגת ונוחה ובסוכה יהיה חם ביותר ולכן לא ניתן להפעיל את המזגן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל