לתרומות לחץ כאן

ישיבה שמוציאים את התלמידים לטיול לא לפי התקן מי אמור לשאת באחריות

שאלה:

שלום וברכה בישיבות הרבה פעמים ממנים א' מאנשי הצוות להיות מנהל מטע"מ אף שאין סמכויות הדבר נעשה בידיעת משרד החינוך. אך עליו מוטלת האחריות מטע"מ . בישיבה יצאו לטיול לשבת ולא קיבלו לכך אישור אף שכך נדרש ע"פ חוק [כפי שבדרך כלל קורה בישיבות] המנהל מטע"מ הודיע לצוות שאין אישור ומאחר שבפועל הוא רק מג"ש בישיבה לא שומעים לו ויוצאים לטיול. השאלה אם במקרה והדבר יתפס או אם ח"ו יקרה משהו יהיה מותר לו להגיד הודעתי לפלוני ופלוני שאין אישור ואז האחריות הפלילית תחול עליהם? תודה רבה מראש

 

תשובה:

שלום וברכה,

מג"ש בישיבה שנשלח לטיול עם תלמידים שלא כתקנון ויש חשש שיסכן את עצמו, צריך להתנות מתחילה עם הנהלת הישיבה שאם ח"ו הנושא יעלה על הפרק מכל סיבה שהיא, אזי יסיר את האחריות מעליו ויטיל את האחריות על הישיבה. 

אם בפועל לא התנה על כך מתחילה והסכים לצאת עם התלמידים לטיול שלא לפי התקן, לא יוכל להטיל את האחריות על הישיבה, ועליו לשאת בתוצאות. ואם מעביר מטיל את האחריות על הישיבה יש בזה חשש של איסור מוסר. 

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן שפח סעיף ה הביא מחלוקת הראשונים במוסר ממון ביד אנס כשכוונתו להציל לעצמו ולא להזיק לחברו, שדעת ר' אליעזר מטולא שאין לו דין מוסר, אך מנדים אותו עד שישלם את כל ההפסדים שבאו מחמתו. ודעת מהר"ם והרא"ש ומהרי"ק שדינו כמוסר וחייב לשלם לו כל הזיקו. והש"ך ס"ק כו פסק כשיטה ב' שנחשב מוסר. והוסיף הש"ך שנראה שאף דברי ר"א מטולא שפטר דוקא במקרה שלא היה יכול להציל בענין אחר, ולכן המרדכי בפרק המניח הביא את המהר"ם שאוסר, ואילו בפרק הגוזל הביא את הר"א מטולא שמתיר, שבפרק הגוזל מדובר שלא יכול להציל בעניין אחר וגם החולקים סוברים שאינו נחשב מוסר.

ולכן אם מתנה מראש הרי, אין איסור מוסר. אבל אם לא התנה לא יכול למסור, ואין זה נחשב שלא יכול להציל בעניין אחר, כיון שיכל לסרב לפני היציאה לטיול.

בבאר היטב סימן שפח ס"ק טז דייק מתשובת מהרש"ל סימן יט גבי ראובן שקיבל טבעת מגוי שהייתה בחזקת גנובה, ומשכן ראובן את הטבעת לשמעון, ושמעון מכר אותה לגוי, וכשנתפס שמעון שהייתה בידו טבעת גנובה הודיע שבא לו מידי ראובן, והוצרך ראובן לברוח מביתו כדי להציל עצמו והונו, עולה דברי המהרש"ל שאם ראובן לא הודיע לשמעון שהטבעת גזולה ומכר שמעון את הטבעת לגוי, ובגללו העלילו על שמעון, מותר לשמעון לספר שראובן מסר לו את הטבעת, ואינו נחשב למוסר, שנחשב שראובן הביא את הנזק על עצמו. וכלשון המהרש"ל 'ארי ארכביה אכתפיה'.

ולפ"ז אם התנה מראש או שנשלח בעל כורחו מוטל להטיל את האחריות על הישיבה כיון שנחשב שארי ארכביה אכתפא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל