לתרומות לחץ כאן

מדוע משלמים דמי ולדות ולא חוששים שמא הוא נפל

שאלה:

בס"ד א' האם יש חובת "דמי ולדות" בעובר שנודע שהוא בתולדתו אמור להיות נפל וכגון שאח"כ התברר שעובר זה בתולדתו הוא היה אמור להיות נפל [כגון אם אח"כ נופל כדרכו אחיו התאום ונמצא שהוא נפל דבשו"ע יו"ד נראה שבתאומים אם אחד נפל יש בזה תליה גדולה שגם אחיו היה נפל וכן להיפך אם נודע שאחד אינו נפל זה מוכיח שגם הראשון אינו נפל ומש"ה היה צד בשו"ע שבתאומים שאחד מת בתוך שלשים ואחיו התקיים שיצטרכו להתאבל גם על הראשון] ואם נכון הדבר א"כ היכי משכח"ל לחיוב דמי ולדות למ"ד אין הולכים בממון אחר הרוב. הרי בדרך כלל יש ספק שמא אותו ולד הוא מהמיעוט שהם נפלים, ב' בארמית "זבן" פירושו קנה ו"זבין" פירושו מכר ראה מנחות עז. ועוד הרבה מקומות וא"כ בפיוט חד גדיא היה צריך לומר "דזבן" אבא בתרי זוזי, ובכל ההגדות שראיתי הנוסח הוא "דזבין" , מה ביאור הדבר?

תשובה:

שלום וברכה,

הכלל שאם האחד נפל סימן שגם התאום הוא נפל זה חזקה ולא בירור גמור. ולכן אם הפיל עובר של אשה, ואח"כ נפל השני כדרכו, עדיין יהיה חייב לשלם תשלום של דמי וולדות – לפי ערך השומא כמה היו אנשים מוכנים לשלם על נפל שיש בו חזקה שהוא נפל, והתשלום לכך היה קטן כיון שיש סיכוי גבוה שהעובר ייפול, אבל עדיין יש לו מחיר נמוך.

ולכן יש לשלם דמי וולדות ולא אומרים שהמיעוט הם נפלים, שלמרות שהמיעוט הנם נפלים, עדיין יש מחיר לעוברים – כמה מוכנים לשלם על עובר שיש סיכוי קטן שייפול, והפסד זה צריך המזיק לשלם.

זבין משמעותו לפעמים קנה ולפעמים מכר.

בהצלחה.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל