לתרומות לחץ כאן

טמבון של רכב שנשרט האם חייבים לצבוע את כל הטמבון?

שאלה:

אדם שרט את הרכב של חבירו בטמבון, הטמבון היה מצב די חדש, עתה ניכר בו השריטה לכו"ע, בעל הרכב רוצה שאתקן לו את הטמבון, שנגשתי לפחח הוא אמר שהדרך לצבוע את כל הטמבון כדאי שהצבע יהיה תואם ולכן העלות שדורשים הוא 1200 ש"ח זה נשמע לי מוגזם עבור שריטה. יתכן שהשריטה כן תוריד מהערך כמה שקלים אם יום אחד הלה ירצה למכור את רכבו. מה דעת הרבנים בעניין הזה?

תשובה:

שלום וברכה,

מזיק חייב לשלם את התיקון הדרוש לרכב, לפי המקובל אצל המון העם. ואם המון העם לא היו מתקנים מוציאים 1,200 ש"ח על שריטה ברכב, המזיק לא חייב לשלם סכום גבוה כל כך. ובמקרה כזה המזיק משלם את ירידת הערך בלבד. אבל אם השריטות הנם משמעותיות, ואדם רגיל היה מוציא הוצאה כזו כדי לתקן את הרכב, חייב המזיק לשלם את כל עלות התיקון.

גם במקרים שמקובל לתקן את הנזק ולא לסובלו, לא ניתן לחייב את המזיק שיצבע את כל הרכב עבור שריטה אחת, ודי במה שמתקן את מקום השריטה.

בהצלחה. 

מקורות:

מזיק חייב לשלם תיקון ואם לא מקובל להוציא הוצאה כזו כדי לתקן אלא סובלים את הנזק יש לשלם דמי ירידת ערך – ראה חזו"א ב"ק ג,ו.

אם מקום הנזק תוקן, אבל יש כמה גוונים וכדי שיהיה מראה שווה צובעים את הכל, לרוב אין המזיק חייב לשלם. ולמשל אם הזיק את קירות ביתו, וסייד את הכותל ושאר הכתלים שונים במראה לא מחייבים את המזיק שיצבע את כל הבית כדי שיהיה מראה שווה. וכן הזיק מרצפת או שתיים ברצפת ביתו של חברו, ומחליפים את אותם שתי רצפות, לא נוכל לחייב את המזיק להחליף את כל רצפות הבית כדי שיהיה מראה שווה. ורק אם הזיק הרבה רצפות ובמקרה כזה כל אדם היה מחליף את כל הרצפות, בזה נוכל לחייבו להחליף את כל הרצפות – וכך היא צורת התיקון.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח,
    אמנם על הצד שרוב בני אדם מתקנים שריטה כזו, כל המתקנים למיניהם יצבעו את כל הטמבון כיון שזה הדרך ולא שייך לתקן רק את השריטה כיון שאז הצבע של התיקון לא תואם לצבע הישן, ואז שוב ניכר הבדלים שונים בצבע שרוב בני אדם מתייחסים לזה כהיזק, וממילא גם שאדם עשה רק שריטה צריך לשלם כדרך כל המתקנים על צביעת כל הטמבון שהיא 1200 ש"ח.

  2. שלום,
    יצא לי לשוחח עם הגאון הרב זלמן נחמיה גודלברג באדם שהזיק מרצפות של חצר, וחייב להחליף את המרצפות שהזיק, ותובע בעל החצר שעכשיו יש שינוי בין המרצפות, ולכן דורש להחליף את כל המרצפות. וטען הרב שליט"א ששינוי מראה אין זה נזק, וחובת המזיק לשלם רק על המרצפות שנשברו בפועל ולא על שאר המרצפות ולדבריו חייב המזיק לתקן את הנזק בטמבון ולא לצבוע את כל הטמבון.
    אם כי דברי הרב שליט"א מחודשים שאם הזיק לו הרבה מאוד מרצפות בצורה שכל אדם היה מחליף את כל המרצפות הרי הנזק על כל החצר ויהיה חייב להחליף לו את כל המרצפות. אבל אם הזיק מעט מרצפות, בצורה שהיו הרבה אנשים שסובלים את הנזק ולא מחליפים את כל המרצפות, לא ניתן לחייב את המזיק אלא במרצפות שהזיק ותו לאו. וכן בטמבון, אם השינוי מראה של הטמבון יהיה מכוער וכל אדם יצבע את כולו, יצטרך המזיק לשלם עבור צבע של הטמבון. אבל לרוב מסתבר שבשביל שריטה לא צובעים את הכל, ולכן אין המזיק חייב לשלם אלא את תיקון השריטה – והכל לפי העניין.
    בהצלחה.
    נפתלי בן חיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל