לתרומות לחץ כאן

קבעו להתחתן אזרחית ועדיין לא נרשמו בערכאות

שאלה:

שלום, כבוד הרבנים. השאלה היא ככך: לאיש ואשה עשו שידוך, אחרי זמן מה הם החליטו לגור בדירה אחת כזוג אפילו בלי ללכת לארכאות כדי ״לאשר את הנישואים אזרחיים שלהם״ וכרגע משהו יחסים שלהם התדרדרו והאשה רוצה לעזוב את האיש הנ״ל ולבחור ביהודי אחר. האם היא צריכה לקבל גט מהאיש הראשון? ואם היא כן צריכה לקבל גט, האם מרגע זה היא תהיה פסולה לכהן? תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

כלומר, אני מבין שהם אפילו לא נישאו אזרחית. אלא רק דיברו ביניהם שהם רוצים לעשות כן, ולבסוף גם לא עשו. 

אם כך, ודאי שאין היא צריכה גט. ראה שו"ע אבה"ע סי' קמט סעי' י'. רק בנישואין אזרחיים לכתחילה היא צריכה גט אבל גם אז מעיקר הדין אינה צריכה. 

לגבי שאלתך האם היא תהיה אסורה לכהן במידה שהיא תקבל גט? לאחר נישואין אזרחיים אם היא התגרשה בגט, היא אכן יכולה להיאסר לכהן. 

ראה בשו"ת הר צבי (אבה"ע א' סי' עד) נשאל בשאלה זו ע"י חברי בית הדין בירושלים דאז (הרב יעקב עדס, הרב אלישיב, והרב ז'ולטי). אישה שהיתה נשואה בנישואין אזרחיים, ובאה לפניהם בבקשה להנשא לכהן ולצורך כך ביקשה שלא לקבל גט כלל כדי שלא תאסר לכהן. וכך השיב להם:

"לדעתי נכון להתירה בלי גט. [דאם מחמרינן] הא ממה נפשך, אם יש חשש קידושין, אינה ניתרת לכהן אחרי הגט, ובאם אין כאן חשש קידושין, למה נכניסנה באיסור חדש דרבנן – שסתם הרמ"א בסי' ו' סע' א' דאעפ"י שהוא ברור שאין ממש באותן קידושין ואין נותנין גט אלא מכח חומרא בעלמא, אפ"ה פסולה לכהונה. וכאן שפסול כהונה יהרוס את מצבה [אין להחמיר], יש להתירה בלי גט.
נאם צבי פסח פראנק"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל