לתרומות לחץ כאן

גר המעגן את אשתו בטענה שהוא לא קיבל מצוות ברצינות ולכן הוא גוי

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: זוג שרב א' התקרב הבחור, והשני את הבחורה, והיכרו זה את זו באונברסיטה, ואז רצו להתחתן וסיפרו לרביהם, ואז התקשר רב האשה לרב הבחור ושאל עליו ובקדהו על מה שהיה אפשר.

הרב ב' סמך על מידע הרב א' שהוא רב הבחור וכך עשה הרב ב', וסידרו חופה וקידושין להם. אחרי שכבר היו נשואים מצאו שהבחור אינו יהודי כיון שאמו לא יהודיה (נראה שאולי שעברה גיור רפורמי, מ"מ רק אמרו שאמו לא יהודיה)ואז הבחור רצה להתגייר ולהמשיך עם האשה והילדים.

התגייר ונשאר אתה והיו לו עוד ילדים, לא נודע מה שקרה, מ"מ בתהליך מסוימת עזב הדעת וחזר להיות כגוי וטען שמעולם לא היה מרוצה ליהדות כאשר גילו לו שאינו יהודי ושרק עשה בשביל האשה זו, ועתה שלא רוצה עוד האשה רוצה לפסול את עצמו בטענה שהוא גוי גמור ולא היה שום קבלה של מצות.

מיאן לתתת גט לחומרא אף שטוען שגוי לדעתו. והשאלה על דוגמא של מעשה כזו שהיה, האם נאמן אדם לפסול את עצמו כזה?

הרי אף אחד לא כפה אותו להיות יהוד אחרי שנודע שגוי גמור הוא, אלא הוא מרוצה להתגייר ובית דין בדקוהו וגיירוהו, ובעת שהיה במקוה קיבל כל המצות ונהג כיהודי יותר משנה.

לפי הנראה, מעשיו סוטרים טענותיו, שהרי היה במעמד עם דיינים ונהג ביהדות יותר משנה (כמה שנים) ובעת שהיה איזה שהוא קושי ובעיה רוצה לעזוב את הכל ולהיות הפקר בלי להרגיש אשם, שלא נעים לו להיות ישראל מומר ומוטב לדעתו להישאר כמו שהיה גוי.

הנ"מ לזה גבי עגונה, שאם נאמר שלא יכול לפסול את עצמו והריהו ישראל מומר למהדרין היא במצב קשה ביותר, אולם לנסות לפסול לו ולומר שהוא גוי אחרי שהתגייר ונהג ביהדות לא פשוט כלל.

לכן במקרים כאלה מה ההלכה? נאמן מי שעבר גיור לטעון שטויות כאלה?

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

ברור שאינו נאמן להתיר את האישה באופן זה. שהרי מעשיו מוכיחים להיפך. זה אגב, היה בדיוק הסיפור המפורסם של "האח והאחות" שהרב גורן התיר ממזרים עפ"י מה שטען שהבעל הראשון שקידש את האישה (שמחמת קידושין אצל נוצרו בהמשך ממזרים). היה גר, ולדבריו לא שמר תו"מ. הטענה כנראה לא תאמה כ"כ את העובדות שכן ראו אותו בפולין הולך בקביעות לביהכ"נ וכד', אני לא זוכר היטב את הפרטים אבל מסיבה זו בדיוק קבעו כל גדולי הפוסקים שא"א לערער על הגיור שלו, ולהתיר את האישה. וכש"כ בנידון זה שהנושא הוא חמור בהרבה – אשת איש, ולא רק ממזרות.

ואפילו אם לא היינו יודעים שהוא שמר מצוות לאחר הגיור – כלומר, שנראה שהגיור נעשה כראוי. בכל זאת אנו נאמן ולמרות שיש לו מיגו שבידו לגרשה, משום שלדבריו הוא גוי וא"כ אינו נאמן להתיר אישה שהוחזקה כאשת איש. בדומה לזה מצאנו ביבמות מז,א לדבריך גוי אתה ואין נאמנות לגוי.

גם הטענה שהתגייר רק בשביל אישה זו, ולא בגלל שהוא רוצה להיות יהודי ממש, אינו טענה משום שגם גיור כזה נחשב לגיור והוא יהודי גמור, ועליו לתת לה גט כדת וכדין.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רק בשביל השלמות. במקרה של האח והאחות הרב גורן התיר אותם כי הוא הכריע שהבעל הראשון לא התגייר בכלל מעולם כי בכלל הוא לא עבר גיור כלשהו.
    ושאר הרבנים הכריעו שכן היה שם גיור (הם הסבירו אחרת את העדויות).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל