לתרומות לחץ כאן

טלטול כלי שמלאכתו לאיסור שבא לידו בהיתר

שאלה:

מוקצה לחצי שבת- טלטול מכשיר נייד
1. אדם שנצרך לטלטל פלאפון בכניסת שבת, לצורך בטחוני או רפואי, ובהמשך יום השבת כבר אינו נצרך לכך, האם תקף כאן הכלל שאין מוקצה לחצי שבת?
2. כהמשך לשאלה הנ"ל, אם יצא להצלת אחרים עם נשק, פלאפון וכד', האם הותר לו לחזור למקומו עם הכלים הנ"ל, או שעליו להפקידם במקום המשתמר?

תשובה:

שלום וברכה

  1. אין קשר. המכשיר הוא מוקצה באופן מוחלט מתוקף היותו כלי שמלאכתו לאיסור, אלא שהותר לך בתחילת השבת לטלטל מוקצה לצורך מבצעי.
  2. כלי שמלאכתו לאיסור שבא לידו בהיתר, מותר לטלטלו אחר כך למקומו [כמובן רק במקום שיש עירוב זה פשוט…] ראה בית יוסף סי' תנז ומשנה ברורה סי' תקו ס"ק כט בשם הסמ"ג וס' התרומה. וע"ע בית יוסף יו"ד סי' רסו לגבי סכין של מילה. אמנם בחי' רעק"א ע"ד המגן אברהם בסי' שח ס"ק ז נקט שדין זה נאמר רק בכלי שמלאכתו לאיסור ולא בשאר מוקצה, אבל במקרה שלנו מדובר אכן בכלי שמלאכתו לאיסור.

עצם הקביעה מתי יש צורך מבצעי המתיר טלטול מוקצה ומתי לא, משתנה כמובן לפי הנסיבות וצריך שיקול הדעת והנחייה רבנית.

שנה טובה ומבורכת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל