לתרומות לחץ כאן

מתווך שמסר ללקוח את המידע של הדירה

שאלה:

אני מתווך,יש לנו לקוח שאנחנו עובדים איתו לקניית דירה כשלושה שבועות ,הוא חתום על הדירות הראשונות ואת השאר אנחנו בדרך כלל כמו כולם מוסיפים לרשימה שכבר חתם . הדירה האחרונה שהצעתי לו (וזה מוקלט שאני ממש אומר לו שאני מוסיף את הדירה לרשימה -עם כל פרטי הדירה כולל כתובת מדוייקת) מתברר שגם אשתו לאחר כשעתיים יצרה קשר עם בעל הדירה לתאם להגיע. בעיקרון אני ניסיתי לתאם עוד באותו יום כי ההורים שלהם היו צריכים להגיע מחוץ לעיר אודות דירה אחרת שהראנו להם וכיוון שזה התבטל ליום הבא ,אז דחיתי ליום אחר ליום הבא,ואז באותו יום מתברר לי שאת אותה הדירה שהצעתי גם אשתו כבר קבעה לשם. מה הדין לגבי דמי התיווך ? (הוא רוצה לרכוש את הדירה)

תשובה:

שלום וברכה,

על פי הלכה לא משנה אם החתים אותו או לא. הכלל בזה, אם המידע אודות הדירה הגיע לקונה מהמתווך, חייב הקונה לשלם את מלוא דמי התיווך. ואין הבדל מי תיאם בפועל את הפגישה, כיון שהמידע עם הפרטים הגיעו דרך המתווך יש לשלם דמי תיווך.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם אשתו של הקונה קיבלה מידע על מכירת הדירה מגורמים אחרים ולא ממך, אין הקונה חייב לשלם דמי תיווך, למרות שהבעל קיבל ממך את המידע, כיון שהמידע כבר היה בידם [אצל האשה]. אבל אם המידע של האשה והבעל הגיע ממך, חייבים לשלם תיווך.

  2. רגע ,אמנם היא קיבלה את המידע לבד אבל היא קיבלה כשעתיים אחרי שאני מסרתי את המידע לבעל,אני לא רוצה לחשוש שהם בדקו לבד אחרי שדיברתי אבל הוא בפועל קיבל את המידע ממני קודם .

  3. אם האשה קיבלה את המידע לבד, למרות שהבעל קיבל את המידע ממך לפני ידיעת האשה, היות והאשה היא חלק מהעסקה, והיא לא צריכה לשלם דמי תיווך, לכן גם הבעל לא צריך לשלם דמי תיווך. ודינו שווה לדברי הרש"ל שהביא הש"ך סו"ס רמו לאירח את חברו בביתו והיה לו אפשרות לסעוד בחינם, שאין חייב לשלם תשלום של נהנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל