לתרומות לחץ כאן

מקור המנהג הקיים בחופה / מתי הפסיקו לקדש בזמן האירוסין?

שאלה:

בס"ד

שבוע טוב הרב!
1) באיזו שנה התחילו לעשות חופה עם הקלונסאות?
2) באיזו שנה הצמידו את האירוסין לקידושין?

תשובה:

שלום רב,

א. אצטט לך מספר פרדס אליעזר אירוסין ונישואין (עמוד עב): "בעוד שבארץ אשכנז וקהילות הספרדים התנהגו בפריסת טלית או סודר על החתן וכלה התנהגו במדינת פולין בצורת חופה מיוחדת שהביאה רבינו הרמ"א ז"ל בספרו המפה אבהע"ז סימן נ"ה סעיף א' וזה לשונו והמנהג פשוט עכשיו לקרות חופה מקום שמכניסים שם יריעה פרוסה על גבי כלונסות ומכניסים תחתיה החתן והכלה ברבים ומקדשה שם ומברכין שם ברכת ארוסין ונשואין ואחר כך מוליכים אותם לבית ואוכלים ביחד במקום צנוע וזהו החופה הנוהגת עכשיו.

על אף שצורת חופה זו שהביא לנו האיש משה טרם נתבאר בדברי הפוסקים שקדמוהו ביאר אמנם הגאון רבי יעקב ווייל מקארלסרוה זצ"ל בספרו תורת שבת סי' רפ"א שמנהג זה כבר היה נהוג בישראל מימים ימימה וכמבואר בש"ס מס' גיטין דף נ"ז ע"ב דמנהג אנשי ביתך היה כי הוה מתיליך ינוקא שתלי ארזא ינוקתא שתלי תורניתא וכי הוו מינסבי קייצי להו ועבדו גננא (חופה) שמע מינה שהיו עושים קלונסואת מן הארז ופרסי יריעה או פרוכת על הקלונסאות לחופה כאשר היה נהוג אצלינו".

וכך גם הביא שם בשם הבן איש חי היה מנהג בגדד.

2. אני לא יודע מתי בדיוק הפסיקו על ההפרדה בין האירוסין והקידושין, לבין הנישואין. אבל כבר בזמן הראשונים, נהגו כפי שאנו נוהגים היום. ראה בר"ן כתובות א,ב שכתב שבזמנם כבר נהגו לעשות הכל ביחד.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל