לתרומות לחץ כאן

מקורות הלכתיים לשאלות שונות הקשורות לגירושין

שאלה:

הרב שלום רב,

רציתי לשאול אלו מקורות בתלמוד, רמב"ם ושו"ע יש לנושאים הבאים (או אפילו לחלק מהם)?
1. מקורות המראים שבעבר היחס לאירוסין היה כאל קידושין לכל דבר.
2. יהודי מומר עדיין הוא ישראל לכל דבר אפילו שחטא. (מאתי רק את הרמב"ם בעניין זה. יש מקורות נוספים המדברים על כך?).
3. אישה שזנתה – אסורה על בעלה ובועלה.
4. חובת האב במזונות אשתו וילדיו לאחר הגירושין
5. חובת האב במזונות אשתו לאחר הגירושין כאשר היא בהריון
6. גט שכיב מרע/גט על תנאי (רק את הרמבם מצאתי שמדבר על זה. האם יש גם בתלמוד? שו"ע?). כנ"ל לגבי גט שליחות.
7. הבעל חייב לשלם לאישה את כל חובה במקרה של גירושין (האם בכלל יש מקורות לכך)?
8. בית הדין יפרוס את תשלום חוב הבעל במקרי גירושין
9. מחילה של האישה על חוב בעלה מסיבות רפואיות (כשהבעל חולה) במקרה של גירושין

גם אם יש תשובות לחלק מן הסעיפים זה יעזור לי מאוד!!!!
תודה רבה וברוך תהיה

תשובה:

שלום רב,

  1. בזמנם בעת האירוסין היו עושים גם קידושין והאישה נחשבת לאשת איש לכל דבר, ורק בעת הנישואין (חופה) הם היו גרים ביחד וכו'. ראי בכתובות דף ט' ודף קיב בסוגיות שם, ספק תחתיו, משארסתני נאנסתי.
  2. ראי שו"ע אבה"ע סי' מד סעי' ט': ישראל מומר שקידש, קדושיו קדושין גמורים. וצריכה ממנו גט. ואפילו זרעו שהוליד משהמיר, אם קידש אותו זרע ישראלית, קדושיו קדושין". את יכולה גם לראות את תשובת הרמ"א בשו"ת סי' סד שהרחיב בסוגיה זו.
  3. מסכת סוטה דף כז-כח. שו"ע אבה"ע סי' קעח סעי' יז.
  4. האב חייב רק במזונות ילדיו לאחר הגירושין. אין חובה לתת מזונות לגרושתו. המקור לחיוב מזונות (עד גיל 6): בתלמוד: כתובות סה,ב, בשו"ע אבה"ע סי' פב סעי' ז'.
  5. כאמור, הבעל אינו חייב במזנות גרושתו. גם אם היא בהיריון. שו"ע אבה"ע סי' פב סעי' ו'.
  6. לא כ"כ הבנתי למה כוונתך. התלמוד מלא בדוגמאות של גיטין עם תנאים, כמו לדוגמא בגיטין עב,א הרי זה גיטך אם מתי מחולי זה וכו'.
  7. לא הבנתי. אנא בארי את כוונתך.
  8. בהתאם ליכולתו לשלם כפי שנפסק בשו"ע חו"מ סי' צז
  9. אם האישה מוחלת על חוב שבעלה חייב לה. מצוין. מה הבעיה?

שיהיה בהצלחה!

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. על סעיף 9 מחילת הכתובה זה לא פשוט ונתון למחלוקת גדולה בראשונים [סימן סו']מתי ואיך מועיל מחילת האשה על כתובתה "כל עוד והם נשואים

  2. אכן הערה נכונה. לדעת רש"י לא מועיל מחילה. אם כי רוב הראשונים חולקים וסוברים שמועיל מחילה לאחר הנישואין. ועכ"פ במקרה זה שהמחילה אינה על הכתובה אלא על אחד מתנאי הכתובה, לא ברור שגם לדעת רש"י לא מועיל מחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל