לתרומות לחץ כאן

תפילה בנץ מול כיבוד אב ואם

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,

מי שנוהג להתפלל בנץ כל יום ואביו מבקש שלא יתפלל נץ כשנמצא אצלו בשבתות אלא להתפלל איתו במניין מאוחר יותר, האם חייב לשמוע בקול אביו או אפשר להמשיך להתפלל בנץ?
האם תפילה בנץ בגדר מידת חסידות או דין גמור בהלכות תפילה?

בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

מעיקר הדין אין לך חובה לשמוע בקול אביך אם אתה נוהג להתפלל בנץ משום שכיבוד אב ואם נדחה מפני המצוות כולל גם מפני קיום המצוות ביותר בהידור, וראה במקורות. אבל כמובן הכל לפי הענין, ואם זה יגרום הקפדה או מחלוקת ודאי כדאי לוותר. כמו כן אם האבא צריך סיוע ואינו סתם מבקש שתתפלל איתו – הדין שונה.

מקורות:

ראה בשו"ע יו"ד סי' רמ סעי כה: "תלמיד שרוצה ללכת למקום אחר, שהוא בוטח שיראה סימן ברכה בתלמודו לפני הרב ששם, ואביו מוחה בו לפי שדואג שבאותה העיר העובדי כוכבים מעלילים, אינו צריך לשמוע לאביו בזה. (וראה שם בביאור הגר"א שהטעם הוא משום שכיבוד אב ואם נדחה גם מפני זה (ולא משום שאין זה נוגע לכבוד אביו). וראה שם בפתחי תשובה שהביא בשם החמודי דניאל: "אחד היה רוצה להתפלל בבהכ"נ שמתפללין שם יותר בכוונה ואמו מוחה בזה אין צריך לשמוע לה".

אולם יש לדעת שהאר"י ז"ל הקפיד שלא לטבול לקריו בחורף בגלל בקשת אמו (ראה שער המצוות ריש פרשת כי תצא).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תפילה בעץ היא מדת חסידות. ואם לאבא יש קורת רוח שבנו מתפלל איתו נראה לי שעדיף שיתפלל איתו. וכמובן מרוויח גם מצוות עשה דאורייתא של כיבוד הורים.

  2. גם תפילה עם פחות כוונה יוצאים ידי חובת תפילה ומרווחים מצוות כיבוד אם במקרה של החמודי דניאל שהבאתי. ובכל זאת אין חובה לשמוע בקול אמו. אולם אתה צודק שאם הוא יוותר על תפילה בנץ למרות שאינו מחוייב בזה, הוא יקיים מצווה דאורייתא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל