לתרומות לחץ כאן

עד היכן כיבוד הורים

שלום וברכה
אשה שרוצה להתחיל לנהוג בגלל שנדרשה לכך ממקום עבודתה, היא נותנת שירות בתחום הרפואה וצריכה לערוך ביקורי בית בכמה יישובים. המשכורת שהיא מכניסה לבית הכרחית בגלל חובות שיש לה ולבעלה ואין אפשרות שתמשיך לעבוד שם בלי רכב.
ברם, האבא דורש ממנה בכל תוקף שהוא אינו מוכן לכך כי לדעתו זה פריצות גמורה וזה אצלו הדבר הכי חמור שיש והוא אומר כי אם היא תתחיל לנהוג הוא יחרים אותה ויצווה על כל שאר הילדים לנתק עמה כל קשר.
האם עליה להתחשב בדעתו של אביה ולא לנהוג וממילא להפסיד את מקום העבודה ולא תהיה דרך לשלם את החובות או שאין לה חובה להתחשב בדעתו?
האם דברי הרמ"א ביו"ד סימן ר"מ סעיף כ"ה שבנישואין אין צריך להתחשב בדעת ההורים חלה גם על נידון זה או אולי יש לחלוק כי בנישואין מדובר בקיום מצוות פרו ורבו וכאן זה ענין הרשות?

זה מה שמצאתי במקום אחר:
טז – באיזה נושאים חייבים לשמוע בקול ההורים?
א – כיבוד הורים
http://ph.yhb.org.il/09-01-16/
האם ניתן לסמוך על תשובה זו או לא?
אשמח גם לקבל את המ"מ לתשובה.

תשובה:

שלום רב,

ראשית אני חושב שעובדה שאת נדרשת לנהוג היא נראית לי הכרחית בסיטואציה שלך. אגב, בשו”ת אז נדברו [לבגר”ב זילבר מגדולי עיה”ק בני ברק] חי”ג סי’ פ תמה מאוד מה מקור מצאו לאיסור זה, וצידד להיפך, שבאופנים מסוימים אף יסייע הדבר לבעל ולילדים ללמוד תורה בהתמדה יותר וכו’. ויעוי”ש שהוסיף, שאף הגר”ש וואזנר לא סבר שיש בכך איסור גמור אלא בתורת חומרא בעלמא, והכל לפי הענין. כמו כן ידוע לי שהגרי”ש אלישיב התיר זאת לנשים הדרות בישובים מבודדים וכיוצא בזה שנצרכות לכך ביותר. לכן עצם הנושא, אני חושב שאת צודקת במאת האחוזים.

מסיבה זו, אני סבור שאין לך צורך לשמוע בקול אביך, שהרי הכלל בכיבוד אב ואם הוא שאדם חייב לכבד את הוריו בדברים הנוגעים להם. בדברים הנוגעים אך ורק לעצמו אינו חייב לכבדם. הלכה זו יוצאת מתוך דברי המהרי"ק שהובאו בפתחי תשובה יו"ד סי' רמ שאדם אינו חייב לשמוע בקול אביו כשאומר לו איזה שידוך לקחת. משום שזה עינייניו של הבן ולא של האב. מה גם שאישה נשואה מחוייבת לבעלה לפני אביה.

צורת ההתבטאות של אביה בנושא זה, מוגזמת, מיותרת, ואך חמורה מאד. אני לא מכיר את הנפשות הפועלות. אבל דומני שיש לשקול שיקול נוסף בהחלטה אם לנהוג או לא. כלומר, האם זוהי הזדמנות לשים את האבא במקום בהקשר של התערבות בעינייניהם של ילדיו הנשואים. (או שיש להמתין להזדמנות אחרת…)

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל