לתרומות לחץ כאן

שותפות בעסק עם גוי שמועל בכספים

שלום רב,
אדם צעיר בשנות העשרים, אחרי שנפטרה אמו ונשאר לבד לגמרי, הכניס גוי לשותפות בעסק בקיוסק שמוכרים בו סובנירים (מזכרות) וסיגריות והעסק היה מביא רווחים. ההסכם היה שתמורת 7 אלף דולר שהגוי היה צריך להשקיע בקניית סיגריות בשביל התחלת השותפות, והבחור היהודי נותן לו לנהל את הקיוסק עם סחורה של מזכרות וכמובן עם מוניטין שהוא ואמא שלו בנו במשך כמה שנים, ואמורים היו לתחלק ברווחים חצי חצי. אחרי שבע חודשים שהגוי שילם מהרווחים ולפי טענתו חצי, אומנם הבחור לא השגיח אם אכן הגוי לא משקר חודשיים שהגוי לא משלם כלום בטענה שהעסק לא מרוויח כאשר כנגד הטענה אומר היהודי שבשנים עברו שהוא ואמו ניהלו את העסק כן היה מרוויח סכומים יפים גם בתקופה זו.
בדרישה מצד הבחור היהודי שהגוי תצא מהעסק טוען הגוי שהיהודי חייב להחזיר לו 7 אלף דולר ההשקעה הראשונית כמושהיהודי הבטיח לו שאם הוא יוציא אותו מהעסק יחזיר לו את 7 אלף וזה היה הסכם בעל פה. היהודי לא מכחיש את ההבטחה אומנם טוען שהיה מבולבל בגלל פטירת אמו. ואני הכותב טוען שבוודאי אם ההבטחה אכן בתוקף רק בתנאי ששותף הגוי ינהל את העסק בנאמנות והרווחים יהיו כמושהיו בשנים קודמות ולא שיתרשל בניהול ויגרום להפסדים. הגוי מודה שהוא אכן התרשל בניהול.
יש חשש שהגוי אכן העלים רווחים מאחר והיהודי לא השגיח עליו.
האם היהודי יכול לטעון שאת 7 אלף הייתי מוכן להחזיר רק בתנאי שתנהל את העסק כמו שצריך? הרי היות ואין הסכם כתוב על ה 7 אלף יש פה מיגו שהיה יכול להכחיש לגמרי על ההבטחה.
האם הוא יכול להגיד משטה הייתי בך?
האם אפשר שהרב יתן עיצה איך לנהל את הדין?
יישר כח.
תודה רבה.
סליחה שאשאלה ארוכה מדי

תשובה:

שלום רב,

אם יש לך אפשרות מותר להוציא אותו מהעסק בכל דרך שהיא ולא לשלם לו בטענה שהפסיד מממון העסק. (הפקעת הלוואתו).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל