לתרומות לחץ כאן

סמינר של 16 בנות שחלקן רוצות להיפרד

סעמינאר לבנות בת שש עשרה מסוג מיוחד ויש מי שרוצים ליחלק באופן שאין כדי חלוקה שהכתה תהיה קטנה בתלמידות. האם יכולים לעכבם עפ"י דין תורה שלא יהיו אלו הנשארים בצער שיש מספר קטן יותר מדאי.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

בדרך כלל אין אפשרות לעכב בדין תורה להיפרד. כדי שתהיה אפשרות לחייב לקיים סמינר בשותפות יש צורך שיהיה צורך הכרחי לכל התלמידות לקיים סמינר זה, אבל בדרך כלל אין הכרח (חומרי או רוחני) לתלמידות אלו ללמוד דוקא בסמינר זה, כך שחלק מהתלמידות רשאיות להיפרד לקבוצה נפרדת כשם שהן רשאיות לעבור לסמינר אחר.

באמצע השנה מנהלי הסמינר יכולים לעכב על התלמידות שלא לעזוב את הסמינר, או לפחות להמשיך לשלם שכר לימוד עד סוף השנה.

מקורות:

חז"ל תקנו דברים מסוימים שכופין בני העיר, בני המבוי או בני החצר זה את זה. גם כל קבוצת אנשים שיש צורך משותף מסוים, כגון קבוצת אנשים שמתנהל נגדם הליך פלילי מסוים, יכולים לחייב זה את זה לקיים את הצרכים יחד לתועלת כולם. עיין נתיבות סי' קעח סק"ג. אבל, כדי שהצורך יהפוך לשותפות כפויה, יש צורך שיהיה מדובר בצורך הכרחי, וכמבואר בשו"ע חו"מ סי' קסא סעיף א לגבי דברים שכופין בני החצר זה את זה שמדובר דוקא בדברים שיש בהם צורך גדול.

לעניין יציאת תלמיד באמצע השנה, עיין רמ"א סי' שלה סעיף א. במקרה זה שיציאת התלמידים גורמת רפיון לכל הסמינר, בוודאי שאין מקום להוריד מהשכר כשיעור פועל בטל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל