לתרומות לחץ כאן

עובד בסופרמרקט שנותן לידידו מחיר זול יותר

שלום רב
נשאלתי ע"י יהודי שומר תורה ומצוות שנוהג לקנות בסופרמרקט מסוים ובמחלקת הבשר יש לו ידיד שמדי פעם עושה לו הנחות ע"י שמקיש קוד של בשר יותר זול ומדביק על מוצר הבשר היקר ונפשו בשאלתו האם אין כאן משום גזל הבעלים שאינם יודעים מכך, בקשתי ממנו לבדוק האם עושה כן רק לו או שמא יש הוראה של המנהל לעשות הנחות בסוף יום וכדו' ולאחר שבדק התברר שעושה כן רק בגלל שמכירו וכו', השאלה היא כיצד ניתן לבדוק את הסמכות של אותו עובד שנית כיצד ניתן לתקן את שעבר ושלישית האם צריך לומר זאת לממונים עליו או כשיצטרך לבקש מחילה מהבעלים (אם צריך) האם יהיה מותר לומר במי מדובר?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

לכאורה העובד עושה כן שלא ברשות בעל הסופר. לא ראוי לשאול את המנהל משום שבדרך זו הוא ידע מה העובד עשה והוא עלול לפטר אותו.
לדעתי יש לומר למנהל שבטעות חייבו אותו בקוד של בשר יותר זול ואינו זוכר את הכמות, לבקש את מחילתו או להתפשר איתו.
יש לומר לעובד שאסור לעשות כן ללא רשות המנהל ומסתבר שהדיבורים יועילו שהרי אין אדם חוטא ולא לו, אבל לפני שמדברים עם העובד אין לגלות למנהל או לבעל הסופר.

מקורות:

לא סביר כלל שמנהל ייתן לעובד להיטיב עם ידידיו (הרבה פעמים נותנים רשות לעגל קצת ללקוחות קבועים כדי לשמור על קשר, אבל לא הטבות משמעותיות לידידים אישיים), ומאידך מצוי שעובד מורה היתר לעצמו לעבור על דעת בעלים, עיין שו"ע חו"מ סי' שנח.

כדי לגלות למנהל שהעובד גוזל אותו יש צורך בהרבה תנאים כמבואר בספר חפץ חיים לשון הרע כלל י.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל