לכבוד הרבנים שליטא רציתי לשאול האם ענידת שעון דיגיטאלי נחשב לטילטול בשבת או לא {ואם אפשר מקורות בבקשה}
תשובה:
שבוע טוב.
אינו נחשב מוקצה ומותר לטלטלו במקום שיש עירוב, אך במקום שאין עירוב אסור לטלטלו אם אינו עשוי מזהב שאז נחשב כתכשיט. והמיקל לצאת עם שעון רגיל לרשות הרבים אין למחות בידו.
מקורות:
אינו נחשב מוקצה כיון שהוא כלי שכל תשמישו הוא להיתר (יעוי' במשנה ברורה סי' ש"ח ס"ק קס"ח), ואף השעונים שיש בהם כפתורים ויש חשש שילחץ עליהם אין לאוסרם משום מוקצה כיון שהם כלי שמלאכתו להיתר, ולא מצינו גזירה זו.
לענין טלטול שעון במקום שאין עירוב, מבואר בביאור הלכה סי' ש"א סעיף י"א ד"ה בזה שאם הרגילות להסיר את השעון כשאינו עובד אין לטלטלו ברשות הרבים ואם אין מסירים אותו נידון הוא כתכשיט ומותר, והאריכו בענין זה פוסקים רבים מפני מה אינו נחשב דרך מלבוש ויש מתירים בכל שעון מטעם זה יעוי' בכל זה בשו"ת חלק יעקב ח"א סי' פ"ט ובשו"ת אגרות משה או"ח חלק א' סי' קי"א ומנחת יצחק ח"א סי' ס"ז, ובשמירת שבת כהלכתה פרק י"ח הערה קי"ג בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל.
בס״ד
לכבוד הרב שליט״א
האם שעון שנלחץ בטעות ביום שבת הופך להיות מוקצה מחמת גופו? האם שעון שנלחץ בטעות לפני שבת אסור משום מיגו דאתקצאי משום שהוא במצב טיימר ללא שימוש – למשל אם גוי בא ביום שבת ולחץ עליו שוב והחזירו למצבו הרגיל ?
שעון שאינו פעיל עכשיו הוא מוקצה לכל דבר וענין. יש שדנו לגבי שעון זהב שמשמש גם כתכשיט ואשה תלך איתו גם אם אינו פועל, שהוא אינו מוקצה.
האם צריך להיזהר לא לגעת בכפתורים או שאפשר להחזיק בשעון גם דרך הכפתורים (בלי ללחוץ כמובן)
תודה רבה
מה שיכול ליצור שינוי יש להזהר שלא לעשות.
השאר תגובה