לתרומות לחץ כאן

מה גורם לנו לתחושה שלילית על אנשים במשפחה או בחברה?

שאלה:

שלום. יש לי קצת בעיה עם היחסים ביני לבין אחותי הצעירה. היא תמיד מתנהגת בסדר, אבל בלי סיבה יש לי בלב כעס ושנאה לא ברורים כלפיה. אני לא מראה לה את זה כמובן. אבל קשה לי מאוד עם התחושות הרעות הללו שאני חשה כלפיה. כמה שאני מנסה לעבוד על עצמי, זה לא עוזר. רציתי לקבל עצה טובה איך להתגבר על השנאה ולחוש אהבה. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך כואבת מאוד, את בעצם מספרת על שנאת חינם ועוד בתוך המשפחה, זה דבר שלעולם אסור לנו להשלים איתו.

למעשה קצת קשה לדעת מאיזה מקום הדבר הזה בא, אבל לגמרי לא הייתי מתייחס לזה כמשהו נקודתי שקשור לאהבהת חינם כמו שציינת בכותרת, אלא למשהו פנימי ועמוק יותר אצלך. זה יכול להיות סוג של קנאה מודחקת, אולי בענין מעמד אישי בבית או בחוץ, יכול להיות סוג של מרירות וחוסר סיפוק פנימי שגורם לחוסר סבלנות כלפי הזולת, כל זה וכיוצא בזה מלבד עצם הטיפול בנושא אהבת חינם שנעסוק בו, מצריך גם איזו שהיא עבודה פנימית עמוקה או רחבה יותר, כדי להבין את עצמנו ולפרוק את הרגשות השליליים הללו ולבנות בעצמנו אישיות הרבה יותר מסופקת ושמחה.

משום שחייבים לדעת, שאדם שמח ומלא סיפוק, רואה הכל סביבו באור חיובי, ובדרך כלל כאשר אדם רואה את הסביבה שלילי, זה מתחיל בכך שהוא עצמו חש באיזה שהוא חוסר סיפוק פנימי. ידועים דברי רש"י בענין זה בתחילת פרשת מקץ ואינני רוצה להרחיב כרגע מקוצר הזמן והמקום. אבל חשוב לשים לב לזה, כי כאשר יש לנו תמרור שבעצם אומר שלא טוב לנו כל כך, צריך בראש ובראשונה לבדוק מה הוא החסר וכיצד ממלאים אותו.

התחושה השלילית לאחותך היא כבר רק התוצאה, שגם בה נטפל וכדלהלן אבל זה לא מספיק, תמיד חייבים לטפל גם ובעיקר בגורמים.

ועכשיו לשאלה מה עושים באופן נקודתי. ובענין זה יש לי שתי הצעות:

האחת, דברי הרב דסלר הידועים בקונטרס החסד, נתינה מולידה אהבה! ככל שתשקיעי יותר באחותך, תתני לה [וזה לא חייב להיות נתינה של ממון, ממש לא, אלא לדאוג לטובתה, לחשוב כיצד לשמח אותה במשהו ולא חסר הזדמנויות, כל חשיבה כזו ונתינה כזו מולידה בלב אהבה. זה לא מהיום למחר, אבל זו הדרך, כך יוצרים אהבה גם בין בני זוג וגם בין אחיות או בין חברות.

השניה, פשוט לקחת דף נייר ולכתוב לעצמך עם הרבה מחשבה, נקודות חיוביות שיש באחותך, מעלות שיש בה, מעשים טובים שאתה רואה אצלה, דברים שאת מרגישה שגם היא עצמה תורמת לך בעצם נוכחותה ומעשיה, במישרין ובעקיפין, וכך תראי אותה באור חיובי יותר בהכרח. החשיבה הזו יחד עם העשייה החיובית בודאי תועיל. אבל כאמור כל זה במקביל להבנת הקושי שנמצא בתוכנו והאופן בו מביאים את עצמנו לסיפוק ושמחה פנימיים, של עשייה טובה וכו'.

שבוע טוב ובשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה, אני קוראת את הדברים שכתבתם ויש לי דמעות בעיניים. אני באמת מרגישה חוסר סיפוק פנימי כרגע. אבל השנאה שלי כלפיה זה בערך מאז שנולדה. אולי בגלל שעד אז הייתי בת יחידה בין בנים, ופתאום נוספה בת נוספת. מדובר בלפני עשרים שנה. אני מנסה לשמח אותה, לחשוב עליה טובות. לפעמים זה עוזר. אבל לפעמים יש רגעים שבהם היא מדברת וצוחקת עם אחותי השניה, ואני מרגישה שקשה לי מאוד לשמוע אותה צוחקת ושמחה. זה נשמע רע מאוד, אבל זו התחושה שלי, וזה לגמרי חסר שליטה. אני מתפללת על זה המון שאזכה לאהוב אותה מכל הלב, קיבלתי קבלות טובות בשביל זה. אבל זה לא מידי עזר. ייסורי המצפון שלי קשים ואני סובלת ממש בגלל הדבר הזה. מה גם שאני עדיין רווקה ופוחדת שאולי אני מתעכבת בגלל העניין הזה. אולי טיפול רגשי יעזור לנטרל את הרגשות הללו? תודה רבה.

  2. נשמע שיש צורך ממשי בטיפול רגשי, את סוחבת איתך כאב בלתי פתור מילדות שמאוד מעיק, יחד עם חוסר סיפוק ושמחה פנימיים, צריך לטפל בכל זה. בשורות טובות ובהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל