לתרומות לחץ כאן

תזמורת ונגונים בלוויה

שאלה:

מה דעת ההלכה והיהדות על שירים וזמרים וניגונים בשעת הלוויה?

תשובה:

שלום וברכה

בימים עברו – בימי המשנה והגמרא היה מנהג לקונן עם חלילים, כנראה שניגונים נוגים היו חלק מהבכי וההספד.

ניגונים וזמרים ששרים שירים שאינם קשורים לאירוע, אינני אומר שזה אסור [ככל שאין בזה בזיון המת, נניח הוא רצה בכך] אבל בעיני זה דבר חסר טעם… בזמן של אבל יש לנהוג באבלות ובזמן שמחה באופן של שמחה [גם ניגוני רגש שאינם ניגוני אבל בעיני זה חסר טעם מאותה סיבה]. כמובן שסוג מוזיקה שאסורה בימי אבלות לא ניתן לעשותה בלויה מחמת שאסור לאבלים לשומעה.

ידוע הסיפור על רבי משה לייב מסאסוב שביקש שישירו וננגנו בהלוויתו, ובדיוק הזדמנו לשם כלייזמרים שהיו בדרך לחתונה וניגנו. אינני יודע מה היתה סיבתו, באופן כללי אני חושב שיש טעות גדולה לאנשים במצבי צער קשים, וכאן אני אומר דבר חשוב:

אדם צריך לחוות את האבל באופן טבעי בריא! לפעמים אדם נוטה מתוך מחשבה שכביכול זו הנהגה של אמונה וכו', להדחיק את הצער שלו ואת האבל, הוא מרגיש אפילו לפעמים מחוייב ציבורית לעשת מופע של צידוק הדין ברמה שהוא לא באמת מסוגל להרגי שולהכיל, וההדחקה הזו פוגעת בו. יש צורך נפשי לעכל את הצער, לחוות אותו, לפתוח אותו, ובאופן הבריא הזה הוא מתרפא. כמובן יש להתחזק באמונה שהכל מה' וטוב לנפטר וכו' וכל שאר הדברים, זו הרי האמת, אבל שיהיה בצורה בריאה. לחנוק את הצער, ולעשות מזה אירוע שאמורים כביכול לחגוג אותו, זה לא נכון ולא בריא לנפש. התורה נותנת לאדם שבעה ימי אבל שלושה ימי בכי, משום שכך ההנהגה הבריאה והנכונה, והתורה היא תורת חיים ומלמדת אותנו את הדרך הנכונה לחוות את האירוע. מקוננים ומספידים קורעים בגד ואחר כך בוכים ואז מתאבלים ומתנחמים, זו הדרך.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מעניין אז איך קוננו החליל הרי לאבל אסור לשמוע כלי נגינה?
    כיום מקובל או ששרים אפילו בהסתורה ושאר דברים של אבל, או שמגיע זמר כפי שמצוי היום בהרבה לוויות שמגיעים לשיר שירי אבל.
    האם זה מנהג גוי למעיישה?

  2. החלילים היו חלק מהקינה זה לא היה בסגנון מוזיקלי…
    יש שהקלו לאבל לשמוע שירי רגש שמביאים לעצב, כך בשו"ת דבר יהושע אבל המנהג היה יותר להמנע מכך.
    בכל מקרה אני רואה זאת קצת כדבר חסר טעם. הכאב הוא משהו פנימי, עדין עמוק, צריך להיות מבוטא בכמה מילים של הזדהות ואמפתיה, בשקט בחשיבה, בדברי הספד, ולא במוזיקה פומפוזית ובטח לא בזמר מקצועי שמסלסל בקולו הערב. זה חיצוני ורדוד.

  3. תודה
    א
    על פניו על כל פנים רואים שהחליל מותר אם הוא לאבל, ושהחליל לא סותר לחשיבה ולעומק, ושזה לא חוקות הגויים

    ושהמקוננים עזרו לאדם להביע את רגשותיו
    ב
    אגב, זה ממש לא קשור לנושא,
    יש כיום כנורות המלווים חופה ואפילו מוסיפים ניגונים של 4 בבות או אם אשכחך
    מה דעת תורה על כך
    זה שוב שינוי ממנהג ושאחריתו מי יודע לאן יגיע
    או שיש לכך מקור

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל