לתרומות לחץ כאן

מתווך שהביא שוכר חלופי לתקופה ממושכת

שאלה:

משכיר שהיה לו דיירת בדירה. והדיירת עזבה באמצע השנה. ולפי החוזה צריכה הדיירת למצוא שוכר להמשך השנה. הדיירת פנתה בהסכמת המשכיר למתווך. המתוך מצא דייר חדש לשנתיים. המתווך מקבל תמיד חודש של תיווך מתוך שנה. בנוסף על כל שנה של הארכת חוזה קיים הוא מקבל דמי ניהול שזה חצי מתיווך.

כעת טוען המשכיר שלמתווך מגיע שכירות של שנה בסך הכל. וא"כ 6 חודשים מהשנה משלמת השוכרת ו6 חודשים המשכיר. [ועל השנה הנוספת (כי השוכר החדש שכר לשנתיים) ישלם המשכיר בנוסף דמי ניהול]
ואילו המתווך טוען, שלא מודדים השנה החדשה מתחילת הזמן שהשוכרת השכירה. אלא מסוף הזמן של השוכרת.  כלומר השוכרת משלמת על חלקה את התיווך של חצי חודש (על 6 חודשים). ומלבד זה צריך המשכיר לשלם שנה נוספת שלימה של תיווך, כי מבחינת המשכיר, כאילו סיימה השוכרת והביאו להו "שוכר חדש" לשנתיים. ואילו המשכיר טוען, שעל השוכר החדש כבר קיבל המתווך, ולא מגיע שוב להסתכל על זה כשוכר חדש, כלומר לא יכול להיות שוכר חדש גם מצד המשכיר וגם מצד הדיירת הקודמת.
במילים אחרות הויכוח האם מגיע למתווך שנה אחת, ולא מפרידים את תשלום הדיירת הקודמת והמשכיר, אלא שניהם יחד משלמים שנה.  או שמגיע לו 2 תיווכים נפרדים. תיווך לדיירת של 6 חודשים. ותיווך נוסף למשכיר של עוד שנה. 
כלומר האם היה כאן תיווך נפרד של חצי שנה לדיירת הקודמת ותיווך חדש למשכיר של שנה.  או שהיה כאן תיווך של שנה ל2 שותפים, כלומר לדיירת ולמשכיר. והם מתחלקים בתשלום התיווך?

תשובה:

שלום וברכה,

המתווך יקבל תשלום של שנת תיווך – חצי מהשוכרת וחצי מהמשכיר. ובנוסף המשכיר משלם דמי ניהול על השנה הנוספת.

בהצלחה. 

מקורות:

המתווך הביא שוכר חדש עשה פעולה אחת לשוכרת ולמשכיר, ולא שני עסקאות, ולכן חייבים לשלם לו שניהם תשלום אחד של דמי תיווך. ועל השנה הנוספת מקבל תשלום של דמי ניהול.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה

    המשך לשאלה: במידה והמתווך טוען טענה שכיון שהביא שוכר שחתם מראש לשנתיים, מגיע לו תיווך כפול. כל חודש על כל שנה של תיווך. ולא אמר כן לפני התיווך.
    האם המנהג הפשוט לשלם חודשיים של שכירות על חוזה לשנתיים, או לשלם רק על שנה.
    [המשכיר גם טוען שאם היו אומרים לו קודם שעל חוזה של שנתיים לוקחים תיווך של שנתיים. היה מעדיף חוזה שכירות של שנה אחת בלבד. בהנחה שאז השוכר היה מאריך ממילא, והיה המשכיר משלם רק דמי ניהול ולא תיווך. שזה חצי מחיר]

  2. אם לא היה תנאי מראש חייב לשלם דמי תיווך לפי הנהוג באותו מקום. נ"ל שברוב המקומות משלמים חודש לשנה בלבד ואח"כ או שלא משלמים או שמשלמים דמי ניהול. אלא שאם יש מנהג ברור שעל שנתיים משלמים כפול דמי מתווך, חייבים לשלם למתווך כפול. וצריך לבדוק את המנהג באותו מקום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל