לתרומות לחץ כאן

שכ"ט לשותף שטרח הרבה בניהול השותפות

שאלה:

שלום רב.
אני ואחי שותפים בכמה דירות מחולקות כחמש שנים כשאני לבד מטפל בכל נושא השכירויות כתיקון לקויות בדירות ותשלומי חשבונות ארנונה מים וכו' סיורים עם מתווכים פירסום בקיצור הכל הכל רק אני ומידי חודש הפקדתי לחשבונו את 50% מהרווח. .בשנה האחרונה רכשנו עוד נכס ועשינו בו 9 יחידות דיור להשכרה. לאחרונה הופיעו בינינו חילוקי דעות בעניין השיפוץ בנכס האחרון שלטענתי אני השקעתי את מירב זמני בתיכנון וביצוע העבודות כולל כמה ביקורים בכל יום ועמידה על הפועלים בשטח. כבר לפני שנה רימזתי לו כי עבודתי שווה כסף ועד היום לא ביקשתי שקל שאלתי היא האם אני יכול לתבוע שכ"ט טיפול בנכס על תקופת העבר?

תשובה:

שלום וברכה,

אם לא היה תנאי שאתה גובה תשלום על הטרחה שאתה טורח לטובת השותפות, אינך יכול לגבות תשלום על כל הטרחה של העבר. וכדי לגבות שכ"ט מכאן והילך עליך להודיע לשותף שאו שיתחיל לעבוד בשווה לצורכי השותפות, או שאתה מקבל שכ"ט.

בהצלחה. 

מקורות:

כתב הרמ"א (בשו"ע סימן קעז ס"א) גבי אח אחד שנלקח לאומנות המלך במקום האבא שנפטר, י"א שיכול לקחת שכר טרחה מהירושה ואח"כ חולקים בכל הירושה.

הנתיבות המשפט ס"ק ד שדין זה דווקא שעבודת המלך שרק בן אחד יכול לעבוד ושאר שותפים לא יכולים לעבוד, שיכול לדרוש שכ"ט. אבל בשותפים שכולם יכולים לעבוד בשווה, אינו נוטל שכ"ט אם לא מודיעו שרוצה שכ"ט על מה שטורח יותר. וז"ל הנתיבות: "אבל בשאר שותפים שמחויבים שניהם להתעסק, ועסק אחד יותר, אינו נוטל שכר טרחתו, כיון שלא הודיעו ועסק יותר בעצמו, דיכול השותף השני לומר אם היית מודיע לי הייתי עוסק בעצמי ג"כ. ודוקא בשותף שחלה או שמת שאין השני יכול להתעסק, נוטל השותף כשיתעסק שכר טרחתו, אבל בסתם שותף שעסק יותר אינו נוטל שכר טרחתו, דדוקא שכר בהמתו וחנותו יכול ליטול כמבואר לעיל סימן קע"ו סעיף מ"ד, אבל שכר טירחת עצמו אינו נוטל". 

יש להוסיף שאם על הטרחה התכוונת לעבוד בחינם ולא לגבות תשלום, הרי זו סיבה נוספת שלא ניתן לגבות שכ"ט כמבואר בנתיבות סימן יב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. קניית חומר ודאי אתה יכול לקבל מממון השותפים שלא יהיה על חשבונך.
    לגבי הטרחה של הבית האחרון אם היה מובן שאתה עובד בשכר אתה רשאי לקבל שכר. אם לא היה מובן ולא התנתה אין זכות לקבל שכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל