שאלה:
בוקר טוב לרב המשיב. אני תלמיד תיכון ועם החזרה ללימודים התחדשו עלינו שיעורי התנ"ך. אני פחות מעריץ של חידושי תורה של חוקרי המקרא ומשום כך אני רוצה לדעת לספק תשובות:
1. באיזה קו ללכת בעניין בריאת האישה? בקו שאדם וחוה נבראו ביחד ככתוב בפרק א' ופרק ב' פשוט מרחיב יותר, או בקו "חוה הראשונה והשנייה"?
2. מדוע נהרות גן עדן נקראים בשם של נהרות אמיתיים?
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
1. אין כזה דבר חוה הראשונה והשניה, הם נבראו כגוף אחד דו פרצופי – היא כביכול היתה דבוקה בו מצד אחוריו, ולאחר מכן הקב"ה הפיל עליו תרדמה והפריד את חוה ונעשו כשנים.
2. מדובר בגן עדן תחתון שהיה בעולם הזה, ואכן מוצא נהרות אלו הוא ממנו. כך גם לשון הפסוק נהר היוצא מעדן, ומשם יפרד – לאחר צאתו, והיה לארבעה ראשים.
חייבים להצמד לפרשני המקרא המסורתיים גדולי ישראל שבכך הדורות. רש"י רמב"ן וכו'.
תודה רבה. אומר רק שטעיתי טעות חמורה: חוקרים החליטו שהם "זיהו" חלק מהנהרות, וזה לא שיש איזה מקור קדום שקורא להם כמו המקרא.
לא הבנתי.
בשאלה כתבתי ששמות הנהרות שהוזכרו בפרק א' מתייחסים לנהרות אמיתיים, אבל מסתבר שמי שנתן את השמות לנהרות הנזכרים אלה חוקרים שהחליטו שהם "זיהו" את הנהרות עליהם המקרא מדבר. זה פרט קריטי כי יש כאלה שניסו "למצוא את גן עדן" באותה הרוח.
מבחינתנו התורה היא אלוקית, וכיון ששמות הנהרות כתובים בתורה, אז שמותיהם נקבעו מששת ימי בראשית.
השאר תגובה