לתרומות לחץ כאן

ביטול הזמנה לדירה בראש השנה

שאלה:

שלום וברכה,
יש אשה שהציעה דירתה הפרטית ברמת בית שמש ג' לשכירות לזמן החגים. ב29 באוגוסט אשתי סגרה איתה שנהיה שם בשני ימי ראש השנה. כשבוע לאחר מכן קיבלנו הזמנה לראש השנה מהרב של המשפחה שלנו שגר בירושלים. מיד אשתי כתבה לאשה הזאת כדי לבטל ההזמנה, והתנצלה ואמרה לה שאנחנו לא יכולים לסרב להזמנה של הרב של המשפחה שלנו. האשה ענתה למחורת שהיא סמכה על הכסף הזה עבור איזה נסיעה שלהם, ושהם סירבו לשלוש אנשים שהתקשרו להתעניין, כי כבר סגרה איתנו. אשתי שוב התנצלה וכתבה לה שיכולה להתקשר לאלו שהתעניינו בעבר, וכן ששוב יכולה לפרסם את דירתה כמו שעשתה לפני כן, כי עדיין היה שבוע עד ראש השנה; גם הציעה לה שתשלח לה הפרסומת, ושאשתי תפרסם אותה גם כן; והוסיפה שאם היא לא תמצא עד ראש השנה שוכר עבור דירתה, שאז נשאל בבית הוראה מה לעשות. האשה ההיא אף פעם לא חזרה לאישתי.
אז יש לי 3 שאלות:
א. האם מן הדין אנחנו חייבים לשלם לאשה את מלוא השכירות שרצתה עבור 2 ימי ראש השנה?
ב. אם לא חייבים לשלם מן הדין, האם לפנים משורת הדין אנחנו צריכים לשלם וכמה?
ג. אם גם לפנים משורת הדין אנחנו לא חייבים לשלם כלום, האם בכל זאת טוב שנשלם לה משהו, וכמה?
תודה רבה ושנה טובה ומבורכת.

תשובה:

שלום וברכה,

מאחר ולא היה קניין – תשלום מקדמה או חוזה – אתם לא חייבים לשכור את הדירה. וכן מצד איסור 'מחוסרי אמנה, [שסיכמתם סופית שאתם שוכרים את הדירה], יש להקל כיון שהזמינו אתכם ולא ידעתם מכך בתחילה. אבל אם הגיע לה הפסד שלא הצליחה לשכור לאחרים הרי זה מבטל כיסו של חברו שפטור מתשלום אבל י"א שחייב לצי"ש.

ולכן: אם הדירה בסוף הושכרה לאחרים אין חובה לשלם כלל. אם המשכירה לא הצליחה להשכיר לאחרים והיו הצעות שנפלו בגללכם, ראוי לפצות אותה בתשלום על ההפסד.

בהצלחה. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה על תשובתכם. מה שכתבתם "ראוי לפצות אותה בתשלום על ההפסד" זה אומר לשלם את מלוא השכירות שביקשה על 2 ימי ראש השנה (600 ש"ח)? או כמה (חצי, כו')?

  2. עוד שאלה בבקשה לגבי מה שכתכתם בתשובתכם "מאחר שלא היה קניין -תשלום מקדמה או חוזה-", האם שליחת מסרון כתוב עם המילים "רצינו לאשר שאנחנו רוצים הדירה לשני ימי ראש השנה" זה נחשב קניין או חוזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל