לתרומות לחץ כאן

האם קיים שוני בין יהודי שרצח יהודי ליהודי שרצח גוי?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

שאלו לי תלמידים מה דעת תורה על אנטישמים נוצרים מפורסמים כאן התחילו בעלילה לומר שבתלמוד שלנו מדובר שיהודי הורג גוי פטור ממיתה וגוי שהכה יהודי חייב מיתה?

מפרסמים את זה נגדנו, והצעירים מתבלבלים עם זה ויודעים שאין רחמן מן ה' וחז"ל.

אינני פנאי לחקור הכל בעצמי, מה שאני יודע הוא שטעות כמובן ככל טענתם של אויבים לגבי עכו"ם שהכה ישראל שההלכה ברמב"ם היא שאכן חייב העכו"ם מיתה מן שמים אבל לא נהרג על ידי בית דין.

נשמח לקבל חוות דעת להשיב להם.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

אכן צדקת בדבריך ואני רוצה להסביר כאן שתי נקודות חשובות:

ראשית, בכסף משנה הל' רוצח פרק ב הלכה יא עומד על שאלה זו, היאך יתכן שלפני מתן תורה היינו בגדר בני נח הנהרג על רציחת חברו, ולאחר מתן תורה אין חיוב מיתה על רציחת גוי. וכתב שעדיין יש חיוב מיתה בידי שמים ורק לא בידי בית דין, ולכן אין שוני בחומרת הענין. אבל עדיין תירוצו צריך עיון, שהרי עדיין מיתה בידי שמים נראית כדבר קל יותר ממיתה בידי בית דין, ואם כיצד יתיישבו הדברים?

ההסבר בזה לפי דעתי, שהסיבה לכך שחיוב המיתה הוא בידי שמים ולא בידי אדם אינה מחמת קלות האיסור, אלא צריך להבין את תפקידם של בית הדין בענין. בית הדין אמור לטפל במה שנוגע לבין אדם לחברו שבתוך קהל ישראל, מה שנוגע ליחס שבין יהודי לאנשים שמחוץ לעם ישראל אינו בסמכות בית דין, ולכן דינו מסור לשמים.

אלא שכאן ישאל השואל, בסדר, אז בית הדין אינו מטפל ברצח שנוגע לגוי, כי הוא אינו חלק מעם ישראל, אבל מדוע אם ן לא נתמוך בהקמת בתי משפט כלליים שיטפלו ברוצחים כאלו ויענישו באותה מידה בדיוק! האם מקובל עלינו דבר שבית משפט כללי ידון למיתה יהודי שרצח גוי? או אפילו גוי שרצח גוי?

שאלה זו נשאל הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל על ידי אחד מהסניטורים הבכירים בארה"ב שצידד בעד עונש מוות לרוצחים, והיה בטוח שיקבל על כך סיוע והסכמה מהגרמ"פ בהיותו יהודי שמאמין בתורה שבה יש עונשי מוות.

השיב לו הגרמ"פ תשובה נפלאה: חז"ל אומרים שבית דין שהורגים פעם בשבעים שנה הם בית דין חובלנית. כלומר, יש עליהם ביקורת שהרגו יותר מידי… כמו כן אנחנו מוצאים בדיני נפשות הלכות תמוהות לכאורה שאינן עניניות ורק מקשות ומכבידות על בית הדין ולא מאפשרות עונש. כמו למשל בבן סורר ומורה לומדים מהפסוק שצריך שיהיו אביו ואמו מתרים בו בקול אחד, כלומר שיהיה להם קול שווה. ממתי יש לגבר ואשה קול שווה? וכן על זה הדרך. כמו כן מדוע הם בית דין חובלנית? הגמרא אומרת שבגלעד שכיחי רוצחים, כלומר יש מעשי רצח הרבה יותר תכוף מפעם בשבעים שנה, אז למה לא לענוש את הרוצח בעונש המגיע לו?

התשובה לכך, היא שהתורה מתנגדת לעונש מוות באופן מעשי, התורה קובעת עונש מוות רק כדי להגדיר את חומרת העוון! דע לך! המעשה הזה של חילול שבת או רצח, עונשו מוות! בפועל, לא ינעלו דרכי תשובה ולכן נעשה הכל כדי שהוא לא יקבל את העונש הזה, עיקר מטרת קביעת העונש הזה הוא המחשת חומרת העוון.

לכן אנחנו מתנגדים לגמרי לבתי משפט כלליים שיתנו עונש מוות לרוצחים או לכל חוטא אחר.

שתי נקודות אלו יש בהן להשיב על שאלתך: רצח הוא רצח ותמיד מן הדין לענוש במוות, עונש מוות לעולם אינו רצוי ואנו נמנעים ממנו ברמה העקרונית. באופן פורמלי בית הדין מנוע מלעסוק בפרשיית רצח שאינה בתוך העם שלנו, אך אין בכך כדי להקל ראש בחומרת העוון.

בשורות טובות ויתקיים בנו ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל