לתרומות לחץ כאן

חובת פיצוי על ספר שנמצא בו טעויות

שאלה:

אם יהודי קנה ספר בנושא יהדות. ובספר הזה התגלו מספר טעויות מהותיות.
ולכן המוציא לאור והמוכר של הספר הזה, הפסיק את המכירה של הספר הזה.
האם המוציא לאור והמוכר של הספר הזה חייב להציע החזר כספי מלא
בשווי כל עלות הספר והמשלוח של הספר, לכל מי שכבר הספיק לקנות את הספר הזה,
ושילם גם על המשלוח בעבור הספר הזה?
או שבגלל שהטעויות האלו היו בשוגג, אז הוא אינו חייב להציע החזר כספי כלשהוא,
אבל מצד מידת חסידות ראוי שכן יציע?
האם מותר למוכר לסרב לתת החזר כספי, גם כאשר מבקשים ממנו החזר כספי,
בטענה שעברו יותר ימים, ממספר הימים שעד אליו מותר להחזיר ספר ולקבל זיכוי כספי?
זה משנה משהו אם המוכר מציע, שאם וכאשר תצא לאור מהדורה חדשה ומתוקנת של הספר הזה, הם יקבלו הנחה חלקית או מלאה, בקנית הספר במהדורתו החדשה והמתוקנת?
האם המוכר חייב להציע את זה, כאשר הוא לא נותן זיכוי-כספי?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם התגלה מום מהותי בספרים שנמכרו מוטל על המוכרים לבטל את כל העסקאות שנעשו, ועליהם להחזיר ללקוחות את הכסף, או לשלוח להם אותו ספר חלופי – מהדורה מתוקנת.

המוכר או בעל הספר לא חייבים להחזיר את הכסף של המשלוח כיון שזה נעשה בשגגה ולא היו מודעים לכך שהספרים פגומים, ודינו כמזיק בגרמי בשוגג שפטור.

בהצלחה.  

מקורות:

המוכר דבר שיש בו מום המקח בטל, ולכן המוכר חייב לבטל את המכר ולא יכול לסרב לביטול המקח. בכל מקח שנמצא בו מום המקח בטל וצריך להחזיר את הכסף, ואין המוכר יכול להציע מקח חילופי. אולם במקרה שקונה קונה בחנות לא קונה דווקא מוצר ספציפי, אלא מעוניין במוצר של דגם מסוים, ולכן המוכר יכול להחליף את המוצר למוצר אחר זהה. ולכן אם נמצא פגם בספר המוכר יכול לתת את אותו ספר במהדורה חדשה. וכן כתב בפתחי חושן חלק גניבה פרק ג הערה יז. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ■למשך כמה זמן זה נכון?
    אם מדובר בספר שהרבה אנשים קוראים, בלי להיות מסוגלים לבקר את התוכן בעצמם,
    משום שהם אינם מומחים בתחום, אלא רק מתעניינים להכיר את התחום.
    ורק קורא שהינו מומחה משכיל היטב, הצליח לאתר את הטעויות המהותיות שבספר.
    מה שהביא לכך שעד מציאת הטעויות האלו,
    הספר הזה כבר נמכר למספר יהודים כבר מספר שנים, לכל הפחות שנתיים.
    האם על המוכרים חובה לבטל את כל העסקאות שנעשו,
    מתחילת מכירתו לפני לפחות 2 שנים, ועד העת שהקורא שמצא את הטעות העיר למוכרים על כך?
    תודה.

  2. אם מדובר בטעויות שלא שמים לב ורק מומחים שמים לב, טעויות אלו לא נחשב למום שמבטל את המקח. צריך דווקא מום שנהוג לבטל את המקח, ומום כזה שנמכר שנתיים ולא שמו לב מסתבר שאנשים מוחלים ולכן אין צריך לבטל את המקח.

  3. מדובר בספר לימוד שהיה אמור להפוך אנשים למומחים בתחום מסוים.
    במקום להפוך למומחים באמת, הם הפכו לטועים ומטעים בתחום המסוים הזה.
    במצב כזה אחרי 2 שנים כולם בהכרח מוחלים?
    תודה.

  4. לפי הצגת הדברים אז אכן לא מוחלים וחייבים להחזיר את הכסף. אבל מאוד מוזר שהיו הרבה טעיות בספר וכולם למדו ולא שמו לב וטעו אחרי הספר?.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל