לתרומות לחץ כאן

החזרת כסף מספק אם פרע את חובו

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
1. אבא שלי נתן לי כסף לצורך מסוים ואני לא זוכר אם החזרתי לו מה לעשות?
2. אם אני מביא לו כסף על משהו ומצרף עוד כסף בספק אם לקחתי או לא והוא לקח אותו ואמרתי לו זה על משהו כך וכך האם זה נחשב כגזל בשבילו משום שנתתי לו אותו על משהו אחר?
3. מה הרב מייעץ לעשות?

תשובה:

שלום וברכה,

1. אם אתה מסתפק אם החזרת והוא לא תובע ממך את הכסף, אתה פטור מלשלם. ומדת חסידות לשלם מספק.

2. מותר לך לתת כסף לאביך בהבלעה – שתוסיף עוד כסף לעודף שאתה צריך להחזיר לו, ואין בזה איסור גזל לאביך, ומצדך נחשב שהחזרת לו.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן עה סעיף י שאם אומר איני יודע אם פרעתי ואין הלה תובעו פטור מלשלם, ואם בא לצאת ידי שמים חייב לשלם. וכתב בש"ך סימן פח ס"ק לו שהחיוב של לצי"ש בסעיף זה הוא מדת חסידות ולא מעיקר הדין. וכן כתב בספר שערי יושר שער ה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה מכבוד תורתו אך זה דבר שאף פעם לא הצלחתי להבין. מה הפירוש ”לצאת ידי שמים”? או ”חייב בדיני שמים”? הבנאדם מסתובב כאן וא”א להוציא ממנו את ממונו. אבל ביום מן הימים הוא הרי יגיע למעלה ואז מה? ומה הוא הרוויח בכך שהוא לא שילם כאן ועכשיו?

  2. יש חייב לצאת ידי שמים או חייב בדיני שמים שבזה יש חיוב ממוני גמור אלא שבית דין לא יוציאו את הכסף בחוזקה מהחייב אבל האדם עצמו חייב לשלם ויש אם בא לצאת ידי שמים, השערי יושר שעה ה ביאר שאין חיוב מומני אלא שאם רוצה לצאת ידי שמים אז יהיה חייב לשלם, אבל אם אינו רוצה לצאת ידי שמים אין עליו שום חיוב ממוני. ובזה יובנו דברי הש"ך בסימן פא שכתב שדברי השו"ע בסימן עה ס"י הם מדת חסידות, כיון שאין חיוב לצי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל