לתרומות לחץ כאן

תשלום על פגיעה ברכב

שאלה:

פגעתי בחנייה ברכב מרצ'דס יוקרתי, הפגיעה בחלק פלסטי בתחתית הרכב, ובמוסך רגיל מורשה, עולה לתקנה כמה מאות שקלים, בעל הרכב טוען, שכיון שיש אחריות על הרכב, הוא מחוייב לתקן רק במוסך הבית של החברה, שם המדיניות היא במקרה כזה להחליף את כל החלק, להערכתו מדובר בתיקון של 30 אלף שח, לכן הוא מבקש שהפעיל את הביטוח שיש לי, במקרה שלי ההשתפות העצמית עומדת על סך, כ4000 שח.

שאלתי היא כיוון שבאמת הנזק ע"פ הערכת איש מקצוע, מינורי, וניתן לתיקון תמורת כמה מאות שקלים בכל מוסך, האם מחוייב אני לספוג עלות גבוהה בשל מדיניות היוקרה של מרצדס', ברי לי שבעל הרכב עצמו היה מעדיף לתקן לבד, או לא לתקן כלל את הנזק, ולא לשאת בעלויות התיקון במוסך הבית של החברה.
יתרה מזו, בטוח אני שבמקרה הזה, בו יצאה קצת הקבינה ממקומה, ולהחזירה נדרשים הברגות של שני ברגים, היה בעל הרכב עושה זאת בעצמו, על אף המדיניות הקשוחה של החברה.

עוד טענה לזכות יש לי, כיוון שמדובר בטנדר הסעה, ומבנה הרכב ארוך מה שגרם לו לבלוט חוץ לחנייה המסומנת, ובעצם בלט לתוך מעבר הרכבים התקין של החנייה, ע"פ הידוע לי אסור לבן אדם לחנות מחוץ לקו, בליטתו של הרכב מחוץ לשורת שאר הרכבים, תרמה לכך שנתקעתי בו.

תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

החזו"א סובר שמזיק חייב לשלם הוצאות תיקון. ואם נדרש הוצאה מרובה כדי לתקן את הנזק, ולא מקובל להוציא הוצאה גדולה כזו כדי לתקן את הנזק, המזיק לא צריך לשלם את תיקון הנזק אלא ישלם פחת של ירידת ערך. ואם הנזק קל שלא מקובל להוציא הוצאה כדי לתקנו וגם אין ירידת ערך לרכב, המזיק לא חייב לשלם כלל.

כמו כן מזיק חייב לשלם לפי עלות שמשלמים בשוק, ולכן שומת נזקין לא עושים במוסך של החברה [מחיר יקר]. ולא במוסך חאפר -מוסך לא מורשה [מחיר זול], והערך של תיקון הנזק נמדד לפי מוסך מורשה.

לפי המתואר בשאלה, נזק קל שלא מקובל עליו להוציא מחיר כזה מופקע, המזיק לא חייב לשלם עלות כל כך יקרה. משני סיבות: א. אינו חייב לשלם מחיר של המוסך של החברה אלא לפי תיקון של מוסך מורשה. ב. אם לא מקובל לתקן נזק כזה גם במוסך רגיל, אין חובה לשלם עבור הנזק כלל. אלא ישלם ירידת ערך, ואם אין ירידת ערך לרכב אינו חייב לשלם.

בהצלחה.

מקורות:

חזו"א ב"ק ו, ג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל