לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך במתווך שלא סיים את הליך העסקה

שאלה:

לפני כשנה הוצעה לנו דירה על ידי מתווך, חתמנו על חוזה של תשלום 2% (+ מע"מ) מערך הדירה במידה והעסקה תצא לפועל. לאחר שראינו את הדירה, המוכר ירד מהעסקה ולא רצה למכור את דירתו, כעבור מספר חודשים בעלי פנה מיוזמתו למוכר וניסה לשכנעו למכור את הדירה, המוכר סירב, ולאחר דין ודברים הסכים להגיע למשא ומתן, המשא ומתן נמשך מספר חודשים, שבמהלכם המוכר חזר בו מספר פעמים והעלה את דרישותיו (לדוגמא: שהמחסן ישאר ברשותו למשך שנה וחצי וכו') אדגיש שהמתווך לא היה שותף כלל למהלך, ולמעשה סיים את חלקו בפעם הראשונה שנתן את הכתובת לדירה. כעת חתמנו חוזה ב"ה והמתווך דורש את חלקו המלא (מסכים לוותר על תוספת המע"מ אך דורש 2%) מה הדין במקרה זה?
א. המוכר ירד ממכירת הדירה והפניה אליו נעשתה באמצעות הקונה
ב. המתווך לא פעל כלל במכירת הדירה או בהוזלת המחיר

תשובה:

שלום וברכה,

אם המתווך הציע את ההצעה וההצעה ירדה מהפרק, המתווך לא יקבל את מלוא דמי התיווך כיון שהמתווך לא היה מעורב בכל ההליך של העסקה, אלא רק הציע את העסקה. ולכן המתווך יקבל שליש מ2% שסוכם מראש.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בספר תיווך ושידוך בהלכה פרק ז סעיף לא שהביא בשם שו"ת מנחת קומץ ח"א סימן קיז שאחד שהציע עסקה ולא באה לידי גמר, ואחר כמה שנים קנה הקונה בסכום אחר, שדן שאין זה אותה עסקה ופטורים מלשלם למתווך, וגם דין מתחיל אין למתווך אפילו שהידיעה הגיעה ממנו, כיון שהעסקה השתנתה, ונדון כעסקה חדשה, וסיים שנכון לפשר בזה. ולפ"ז בנד"ד אם המחירים של העסקה השתנו או התנאים של העסקה השתנו לחלוטין יש מקום לדון ולפטור את הקונים מתשלום דמי תיווך. אמנם כיון שלא ברור שהעסקה השתנתה, והקונה המשיך לפעול לרכישת הדירה, יש לשלם למתווך שליש מדמי תיווך – כדין מתחיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל