שאלה:
ברצוננו להזמין שכנה למסיבת בר מצווה. שכנה זאת נעזרת בהליכה במטפלת זרה (בגויה). אם נזמין את השכנה, אז גם הגויה תבוא איתה למסיבה, ותשב לאכול עם יהודיות באותו שולחן.
אנחנו מתלבטים, האם עקב כך לא להזמין את השכנה, או שמותר לכתחילה להזמין את השכנה, למרות שהגויה תשב עם רוב יהודיות בשולחן. אם דבר מותר, נא לציין האם הדבר מותר לפי כולם, או שיש מי שמחמיר בכך. ואם אפשר נא לציין מי הם הפוסקים השונים.
תשובה:
שלום רב
אסור לסעוד או לשתות יין ואפילו סתם משקאות חריפים חשובים שאינם יין יחד עם גוי, כמבואר בשו”ע בסי’ קנב. אמנם ראה בדרכי תשובה שם שהאריך לבאר מכמה אחרונים, שאם לא מדובר בסעודה של הגוי דוקא אלא סתם מתקבצים יחד לסעודת מרעים, אם רוב הנוכחים הם יהודים והגויים הם מיעוט, יש להקל, ורק כאשר הם מחצה על מחצה או רוב גויים – אסור. כאן ודאי מותר כיון שהיא לא באה כידידה אלא כשמסייעת לשכנה.
שמעתי לאחרונה שיעור שר’ יצחק זילברשטיין והוא פתח בשאלה איך זה יתכן שאדם יראה אנשים עוברים איסור והוא יצטרף עליהם ויקיים בכך מצווה? ותשובתו הייתה אם הוא רואה גויים ויהודים שותים יין בצוותא והם מחצה על מחצה. ע”י הצטרפותו הוא יהפוך את זה לרוב ישראל ויציל אותם מהאיסור. (הוא הוסיף שאלה שהסתפק בה האם זה יתיר לו לשתות איתם בתשעת הימים)
לא כל כך ברור לי שזה יעזור משהו… כאן הענין שהיא לא באה כחלק מהידידות בין האנשים ולכן זה מועיל.
השאר תגובה