לתרומות לחץ כאן

לזרוק חפצים כשהאבא סובל מאגרנות כפייתית

שאלה:

בנוגע לאדם שסובל מאגירה כפייתית מאובחנת ברמה שממש מקשה על החיים. יש היתר לאשה/ילדים לזרוק חפצים מבלי ידיעתו?
מדובר על חפצים חלקי משחקים, שקיות מלאי שקיות וכדומה שממלאים את הבית עד כדי חוסר תפקוד.
הבעיה גורמת לאשה ממש קושי נפשי והילדים הנשואים רוצים להקל עליה.

באם אפשר לזרוק אשמח לקבל תשוובת ספציפיות.
האם יש הבדל בין זכויות האשה לזרוק לזכויות הילדים לזרוק ללא אישור האשה?
האם יש הבדל בין חפצים בעלות נמוכה כמו (שקים מלאי שקיות מכולת משומשות, בקבוקים משומשים) לבין חפצים של ממש שאינם שמישים שם? (אוסף של כיסאות בדוגמאות ובצורות שונות, משחקי תינוקות וכדומה)

אשמח לשמוע על מקורות.

תשובה:

שלום וברכה,

לבנים אסור לזרוק כלל, ודינם כאדם זר שאסור לו להיכנס לביתו של חברו ולהשליך לו חפצים, למרות שהחבר סובל מאגרנות וכל הבית מלא בגרוטאות אסור לאדם זר להיכנס לביתו ולזרוק לו את החפצים.

לגבי האשה בעיקרון גם לה אסור לזרוק חפצים ללא רשות של בעלה. אלא שבאשה יש מקרים שתוכל להשליך, אם החפצים מפריעים לתיפקוד בבית ותופסים הרבה מקום בבית או שמכער את הבית, יכולה האשה לטעון שגם לה יש בעלות בבית ואיסוף הגרוטאות והבקבוקים מזיקים את הבית, ולכן יכולה לזרוק את כל החפצים כדי שהבית יהיה בשימוש סביר, ודינו שווה לממלא חצרו של חברו חביות שיכול בעל החצר לשבר את החביות כדי שיוכל לצאת ולבוא. אולם כדי להגיע לההיתר הנ"ל צריך לבדוק היטב את הדברים האם אכן האגרנות של הבעל הגיעה למצב שהוא בלתי נסבל. ולכן צריך להתייעץ היטב תחילה.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא ב"ק כח, א מבואר שאם ממלא חצר חברו יכול בעל החצר לשבר את החביות. וכתבו בתוספות (ד"ה טעמא) שדווקא שממלא את החצר חביות שלא יכול לעבור שם, אבל אם לא מילא את החצר ויכול להקיף את הדרך אסור לו לשבר. מבואר בתוספות שההיתר לשבור חביות נאמר דווקא אם החצר לא ראויה לשימוש גם בדוחק. ועיין בט"ז סימן שיט שכתב שאם הניח חפצים בביתו של חברו שלא ברשות אם החפצים מפריעים לשימוש בחצר מותר לו להשליך את החפצים מהחצר מהדין הנ"ל שמותר לשבור את החביות בחצר.

ולפ"ז אם יש לאשה שותפות בדירה, אם האספנות של הגרוטאות מוציאות את הבית מכלל שימוש, שהבית קטן, או שהבית מכוער מאוד וקשה לגור בבית, מותר להשליך את החפצים גם ללא רשות הבעל. אבל אם ההפרעה היא לא גדולה ואפשר לדור בדוחק אסור להשליך את החפצים ללא רשות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה.
    1. במקרה שלאשה מותר, אם האשה נותנת בידי הילדים חפצים ומבקשת לזרוק, האם מותר לילד לזרוק באם הוא יודע שהאב לא רוצה?
    והאם הוא צריך לברר על חפץ האם האב מעוניין או לא במקרה שהוא לא יודע?

    2. בית שיש בו חדרים שלמים שאי אפשר להיכנס אלייהם פיזית כי הם מלאים בארגזים עם ספרים או חפצים שונים במשך שנים כבר ומעוניינים למכור את הדירה אך אי אפשר להראות את זה לבעלי עניין כי אי אפשר להיכנס לחלק מהחדרים, זה נקרא הפרעה גדולה או בדוחק?

  2. 1. באופנים שהאמא יכולה לזרוק מותר לקבל ממנה את השקיות ולהשליכם.
    2. חדרים שמלאים בארגזים ולא ניתן להיכנס לחדרים, נחשב הפרעה גדולה ומותר לאמא להשליך את החפצים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל