לתרומות לחץ כאן

לזרוק בגדים לא צנועים של הבנות

שאלה:

הבנות שלי קונות ולובשות לפעמים בגדים לא צנועים. אמנם אנחנו לא דתיים, אבל יש דברים שחוצים גבולות. ביקשתי, הסברתי, בעלי ביקש והסביר – לא מקשיבות. זרקתי להן את הבגדים הספציפיים. שאלתי היא האם מדובר בגזל, ואני צריכה לפצות אותן כספית?

תשובה:

שלום וברכה,

התשובה לשאלתך מתחלקת בין הלכה שלא למעשה והלכה למעשה. לפי ההלכה המקורית, אם יש יהודי שמחזיק דבר האסור לפי התורה, מותר לקחת ממנו בעל כורחו. וכן אשה שמחזיקה בגד לא צנוע, היה מותר לקרוע לה את הבגד. [ראה במקורות].

אלא שכיום סובר החזו"א שהלכה הזו לא נוהגת למעשה, שכל המטרה לגזול דבר אסור מחברו, אין זה אלא כדי להעמיד את תורת ה' על תילה, וזה דווקא בזמן שכבוד התורה הייתה מרוממת, היה שייך להעניש את כל מי שעובר על הדת, ובכך לגדור את פרצות הדת. אולם בזמנינו שהתורה מושפלת, והרבה לא מקיימים את התורה – בעוונותינו הרבים, ואם יענישו את מי שעובר על מצוות התורה זה רק ירחיק אותם מקיום התורה וישניא עליהם את הדת, וכלשונו של החזון איש: "אין המעשה זה גרד פרצת הדת, אלא הוספה על הפרצה, שיהיה נראה בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות". ומסיים החזון איש "ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת".

עתה ניגש לשאלתך, לזרוק בגדים לא צנועים של הבנות – זה לא הפתרון הנכון, הבנות יגדלו עוד קצת ואז כבר לא תוכלי לזרוק להן את הבגדים, ואז מה תעשי… הפתרון זה מה שאת כתבת בשאלה "אומנם אנחנו לא דתיים – אבל יש דברים שחוצים את הגבול". למה את חושבת שהבנות חצו את הגבול, לבנות יש בלבול גדול, מצד אחד אתם מבקשים ערכים יהודיים מסויימים ומצד שני הם מחונכות בדרך שאינה שומרת מצוות, זה באמת מבלבל, כדאי להשקיע יותר ויותר ערכים ושמירת מצוות לבית, אם הבית שלכם יהיה יותר ערכי יותר מצוות יותר קדושה, הבנות גם הן ילכו בדרכיכם, אם לא רואים שמירת דת והן מנותקות מהדת, למה שלא יעשו מה שרואים ברחוב…

קחו על עצמכם חיזוק בשמירת מצוות, ותראו שהבנות סרות למשמעתכם.

אני מתנצל על מה שנראה תוכחה אני לא מתכוון להוכיח אלא להתחזק יחד.

שתראו רק נחת!!!

מקורות:

הרמב"ם הלכות כלאים פרק י הלכה כט מבואר שאם רואה חברו לובש בגד כלאים מותר לו לקרוע ממנו את הבגד, והמפרשים ביארו שהרמב"ם למד את דינו מהגמרא ברכות כ, א מרב אדא בר אהבה קרע בגד לא צנוע מאותה אשה.

וראה בחזו"א יו"ד סימן ב אות טז שמתייחס לכל העונשים שמובאים בחז"ל שיסודם לגדור פרצות הדת, שכיום לא יועילו לגדור את הפרצות אלא רק יגדילו את הפרצות בדת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מבינה שהרב צודק, אבל מפאת כבוד הרב לא אכתוב בדיוק באיזה סוג בגדים מדובר. גם לאנשים לא דתיים יש מושגי צניעות. אם בעלי מוריד את הראש כי הוא לא יכול לראות את הילדה לבושה בבגד מסויים זה לחצות גבול. הרי אני לא אתן להן לבשל טריפות במטבח כדי לא להרחיק אותן מהדת, יש קווים אדומים, לא יכול להיות שבעלי שעובד קשה ומפרנס צריך להסתובב בבית שלו עם ראש באדמה.

  2. אם יורשה לי להצטרף לדיון, ראשית אני רוצה להביע את הערכתי לאם היהודיה שרוצה ושואפת לגדל בנות יהודיות עם ערכי יהדות, וניכרת השאיפה להתחזק עוד ועוד וזה בהחלט דבר גדול ועצום.
    הערכה לאבא שמתקשה לראות את בנותיו כך.
    אני באופן אישי מאמין שכמעט ואין דבר שלא ניתן להגיע בו להבנות עם שיח כנה עמוק וחם, בלי סוף אני נתקל כאן באתר ובכלל בקשיים בין אישיים שמתעצמים בגלל שלא נעשה בהם שיח נכון מלב אל לב בזמן הנכון ובצורה הנכונה.
    כמובן הזמן לשיחה אינו כאשר הבת רוצה לצאת מהבית בבגד הזה… אבל כן בערב שקט ונעים בבית, מתוך אוירה טובה ועם ארוחה נעימה ונחמדה, םשוט לדבר מלב אל לב, הבנות אוהבות אתכם, אני בטוח שאם השיחה תבוא ממקום של אהבה וגילוי כאב וקירבה זה ישא פירות כל שהן.
    מלחמה סופה לכשלון, כי מה לעשות, הנוער היום לא מכבד כל כך, וקשה לכפות את הדעה שלנו על הצעירים.
    פשוט לגלות אהבה ולגלות את הכאב בשיחה של קירבה וכנות.
    בשורות טובות ורוב נחת.
    המשיכו לחזק את הבית בשבת ותפילה ואמונה וה' ישלח לכם את עזרתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל