לתרומות לחץ כאן

שיח נכון בין רב לתלמידיו – גיהנום גילגולים

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

אדם אחד סיפר על מה ששמע בשיעורים אונליין על פרשה שמישהו גילגול של מישהו וכו' וכו' ואמרתי לבין ישיבה שהיה אצלנו בשולחן אל תאמר ענינים אלו בישיבה כי זאת אינה שיחה שראשי ישיבה מדברים לתלמידים.

והמספר אמר הלא אלו דברי מן האר"י הראש ישיבה יודע יותר מממנו? כאילו איך דוחים פירושים כאלה ואינם מדברים עליהם.

והוא פיספס המשמעות הדברים, שאלו דברים עמוקים מאוד. וכשאיזה שהוא בעל הבית או צעיר מדבר על מה שאינו יודע וברוב פעמים חסר חלק פה ושם שחשוב להבנה ומשמעות נכון של מה שמצטטים הרי הכל יצא מוזר ובמקום להתפעל השומעים על עומקי הדבר המספר לא מבין שהוא עושה צחוק על עצמו שרוצה להיראות שהוא בין האנשים מביני סוד ולא מבין שדהריו נשמעים כילד המצטט שיחת בוגרים .

והסיבה מפני שאינם מדברים על זה בישיבה או מדוע לא מדברים על דברים אלו כשמדברים לראשי ישיבה היא מפני שדי לאדם להבין הפשט ולקיים הבסיס בחיים. ורוצים להתעסק בסוד?!

גם רבני הש"ס וראשונים לא עסקו בחיבורם בעקר דברים אלו, ורק תמצא אצל דברי המקובלים. אלו דברים של סוד ומי שמגיע לדרגה ההיא.

יש מהלך להגיע לזה שהדריכו חז"ל ואף שהיום יש בחסידות שאומרים שאינך צריך להגיע לגיל בין ארבעים ולכל הלימודים שפירשו חז"ל עד שתגיע למדרגה שתוכל להתחיל לסוד וכו', הרי שאם תשאל אותם על זה הרי שזה כדי ללמוד חסידות שבנויה על עניני סוד אבל אינה הלימוד של קבלה האמיתית שמדובר שצריך להיות בגיל מעל בין 40 ללמוד כל הש"ס ופוסקים וכו' שעל זה גם הבעל שם טוב מודה.

שתפקיד חסידות להבין מושגי של קבלה ללשון קלה לעזור אנשים להתחזק ביהדות בזמנו וגם זמננו ולהרבות יראת שמים, אבל זה אינו הופך אנשים למקובלים ואם אינו יהיה בעל שכל ישר מוכן לזה יכול להיות מסוכן להתעסק בקבלה אמיתית.

רצינו לשמוע עוד על ענן זה.
תודה

תשובה:

אכן אתה צודק, גם לפעמים כאשר מדברים על גילגולי נשמות עונשי גיהנום וכו' זה מטיל פחד בלב התלמידים הצעירים, ובמקום שיעבדו את ה' באהבה וויראה של רוממות נעימות ושמחה מתוך חיבור אמיתי, הם עובדים מתוך חרדות וקשיי נפש, וזה לא טוב. בדרך כלל השיח הזה אינו בריא ואינו מועיל. יש לדבר על אהבת ה', על חביור לתורה על הסיפוק העצום בעבודת ה', על החסד הגדול בקירבה אליו ועוד כהנה וכהנה.

בהצלחה רבה מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל