לתרומות לחץ כאן

מעמיד דמעמיד בסכך/מזוזה במרפסת

שאלה:

שלום,
בעניין מעמיד דמעמיד בסכך לפי חומרת החזו"א:

א. אם הסכך עומד על גבי שלד ברזל נהגו להניח קורות עץ מתחתיו כדי שהסכך ישען עליהן. האם צריך לעמיד קורות סמוכות אחת לשניה או רק בודדות בתחילת/סוף הסוכה? עד כמה משמעותית צריכה להיות הנוכחות של הקורות כמעמיד הסכך?

ב. מקובל שאם הסכך עומד ברוח מצויה והחשש הוא רק מפני רוח שאינה מצויה מותר לחזק את אחיזתו באזיקונים גם לחזו"א.
לא ברורה לי הגדרת רוח מצויה בנדון מרפסת ביתית. מרפסת בקומה שלישית בעיר ירושלים. סכך קיינעס יציב ועומד בלי בעיה ללא אזיקונים, אך ודאי לא יעמוד בסופה. האם נחשב שעומד ברוח מצויה?

ג. לגבי מזוזה באותה המרפסת: זו מרפסת שיוצאת מהדירה, אך אי אפשר להגיע אליה מהרחוב. יש בה שטח של 4X4 אך לא במבנה של 4X4. האם חייבת במזוזה? מימין היוצא מן הבית אליה?

ד. מרפסת שירות קטנה באותו הפורמט – האם חייבת במזוזה כנ"ל?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

א. נראה לי שיש לנו בילבול קטן. לפי החזון איש אם הסוכה נסמכת על מוטות מתכת לא יעזור שום קורות עץ מעליהם, זה מעמיד דמעמיד ואין לעשות כן לכתחילה. כל הסוכות האלו שהזכרת הן לפי המשנה ברורה שםוסק שמעמיד אחד אסור אבל מעמיד דמעמיד מותר, ואז, ברגע שאני שם על קורות הברזל קורות עץ, ובאופן משמעותי שמועיל, למשל אם מוטות הברזל הם שתי, אני שם את העץ ערב – בכיוון ההפוך. לפי החזון איש, גם אם יש לך דפנות עץ ממש, אבל הן מחוברות זו לזו בבורג שבלעדיו אינן עומדות, זה מעמיד דמעמיד… 

ב. אינני יודע מה כיווני האויר אצלך ואיזה רוח יש, במקומות רבים בירושלים אי אפשר להשאיר סכך לא קשור אפילו ערב אחד. הכל לפי הענין. רוח מצויה אינה סופה, אלא מה שמצוי אצלך במרפסת בזמן זה של השנה.

ג. לא הבנתי מה הכוונה לא במבנה, תפרט יותר ונבין.

ד. מרפסת שירות שליעודה מספיק גם פחות מ' על ד' חוששים לדעת החמודי דניאל שמצריך מזוזה, כמו בבית שער, וקובעים ללא ברכה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל