לתרומות לחץ כאן

מזוזה בחדר בבית המיועד גם להחתלת תינוקות

שאלה:

שלום וברכה. רציתי לשאול בבית שלי יש מעון של תינוקות ויש לי פינת החתלה בחדר שנה שלי האים חדר זה פטור ממזוזה. בבקשה אם אפשר מקורות לתשובה.

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יש חיוב מזוזה כיון שעיקר החדר למגורים וזה אינו בית הכסא, רק כיון שמצוי שם הטינוף ואולי גם גילוי ערווה [יש דיון על ערוות קטן ולא נכנס לכך כאן] יש לכסות המזוזה. כיסוי המזוזה יעשה כך: ראשית בית המזוזה לא יהיה שקוף, שנית, כדאי שיהיה כיסוי שאינו מיועד לה מטבעו, כלומר לעטוף אותה בנייר לפני הכנסתה לבית המזוזה. אין להשאיר בחדר בסמוך למוזה פח עם חיתולים צואים באופן קבוע.

מקורות:

השו"ע (סי' רפו סעיף ה) כתב: "במקום שיש טינוף כגון שתינוקות מצויים שם טוב לכסות המזוזה, ובמקום טהרה טוב להיות נראית". וביאר שם הש"ך, שמדובר בדירה העשויה לכבוד אלא שלעיתים מצוי שם טינוף לכן חייב במזוזה ורק טוב לכסותה, וכיון שהיא למעלה מעשרה טפחים חולקת רשות לעצמה אף שאינה מכוסה. אולם במקום שיש חשש גילוי ערוה ולא רק חשש טינוף, חייבים לכסותה מעיקר הדין (עיין קונטרס מזוזה ס"ק ק"ט). וכתב הפת"ש (שם בשם יד הקטנה ג' י"ג) שמה שאין חובת כיסוי במקום שיש חשש טינוף, זה דוקא שאינו בקביעות, אחרת אין לסמוך על הכיסוי כלל. ולכן נראה שדבר מטונף עם ריח רע שנעשה לידו בקביעות כגון פח עם טיטולים, גרף של רעי עם צואה וכדומה, הכיסוי לא יועיל.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל