לתרומות לחץ כאן

ברכה ראשונה ואחרונה על זיתים בתוך סלט ירקות

שאלה:

שלום רציתי בבקשה לשאול מה מברכים על זיתים כאשר הם מיעוט באופן שמוסיפים אותם לסלט ירקות כאשר על הסלט מברכים האדמה בכוונה לפטור גם את הזיתים מדין עיקר הפוטר את התפל.
תודה!

תשובה:

בכל דבר שהתערובת שלו אינה כוללת חמשת מיני דגן הברכה נקבעת לפי רוב המאכל, אם הרוב אדמה, הזיתים בטלים ונפטרים בברכת הרוב. כך הכרעת המשנה ברורה בתחילת סי' ריב לגבי ברכה ראשונה, שלא צריך להפריד ולברך שתים, והברכה היא אחת לפי הרוב [ראה שם שער הציון וביאור הלכה שהביא שהחיי אדם סובר שכיון שכל דבר ניכר בפני עצמו יש להפריד שתי חתיכות בתחילה ולעשות שתי ברכות, אבל הכריע על פי אחרונים רבים שלא כדבריו]. אמנם בשו"ע הרב סי' רד סעי' יז חשש לדעת החיי אדם, וכן חשש לכך בקיצור שו"ע סי' נד סעי' ה, ולכן המחמיר להפריד ולברך תחילה על המועט בפני עצמו, תבוא עליו הברכה, בפרט אם הרוב הוא פרי העץ שאם יברך על הרוב לדעת החיי אדם לא פטר את המיעוט אפילו בדיעבד. הדין הזה נכון גם לגבי ברכה אחרונה, [בפרט שמן הסתם אין כזית בכדי אכילת פרס מהזיתים].

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. אני לא כל כך מבין, הרי הזיתים, חשובים ככל שיהיו הם תפל לסלט, ולדעת רוב הפוסקים מי שעושה כזה דבר (לברך על הזיתים בנפרד ואז על הסלט בנפרד) מכניס עצמו בחשש כבד של ברכה שאינה צריכה, ואל תקשה עלי מכך שמותר לגרום ברכה שאינה צריכה כדי להסתלק מן הספק, שהרי לא ברור דיו הגדר בזה, כמה שיטות בראשונים צריך כדי לומר שזה ספק ומותר לו לברך ברכה שאינה צריכה כדי להסתלק ממנו? יתכן וצריך יותר מדעת יחיד כדי להתיר זאת

  2. צריך להדגיש שלבני ספרד אין לעשות כך, זה ספק ברכה לבטלה, אין לעשות שיטת יחיד, וכדי להשתמש בגרימת ברכה שאינה צריכה כדי להסתלק מן הספק, לא מספיקה שיטת יחיד.
    כך מורים להלכה בבתי הוראה שלנו.

  3. אינני יודע למה זה דעת יחיד כאשר גדולי ההוראה חיי אדם שו"ע הרב וקיצור שו"ע חששו לצד זה! ואינני מבין כל קשר בענין זה בענין ספרדים ואשכנזים. אינני אומר שזה חיוב וגם לא כתבתי כך, אבל זה מספיק בשביל שאם אדם מחמיר זו לא ברכה שאינה צריכה.

  4. אכן, אם זו לא דעת יחיד, מותר בהחלט לרום ברכה שאינה צריכה כדי להסתלק מן הספק.
    רק ציינתי שאם זו דעת יחיד, לא בטוח שמותר לגרום ברכה שאינה צריכה

  5. בכל מקרי, בני ספרק לא נוהגים בזה כלל, זו חומרא הבא לידי קולא (מחמירים בלא להנות מהזיתים ללא ברכה לשיטה שאומרת שאינם טפילים לירקות הסלט, ומקילים בנושא ברכות)

  6. מנין לך מה מנהג בני ספרד בזה, עברת בין הבתים לשאול? לא כל נושא קשור לספרדים ואשכנזים, ואם הפוסקים שציינתי הם בני אשכנז זו הלכה לאשכנזים. וכי אם אני אביא אביי ורבא זו הלכה לספרדים בגלל שהם היו בני בבל?

  7. אני אשאל מחר בלי נדר בתי הוראה שונים שאליהם פונים אלפים משואלי ההלכה בקרב עדות המזרח, ואני מבטיח לך שהתשובה חד משמעית כמו שאני כתבתי.
    אין לי בעייה לציין שמות בתי ההוראה, ואני מקווה שכבודו יאמין לי אחר המהלך, אם לא, חושבני שאני את ההשתדלות שלי להדגיש ולבאר שבני ספרד לא נוהגים כך יש כאן חשש ברכה לבטלה גמור..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל