לתרומות לחץ כאן

מי יותר חשוב – צדיקים או בעלי תשובה?

שאלה:

כיום יש לא מעט רבנים ודיינים שמזכים את הציבור החילוני ושופטים אותך לחיוב או לפחות כ"תינוקות שנשבו"(שזה ממש סותר את ההגדרה שמרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל קבע).

אוסיף ואומר כי לפי מה שפסק הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ז הלכה ד) שבעל תשובה גדול יותר, וז"ל:
"ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם".

אז יש חילונים יש חוזרים בתשובה ויש צדיקים גמורים.

אז אני בתור יהודי דתי (לא חרדי "תורתו אמונתו" וגם אם כן ) שלא שייך לאף אחת מהקבוצות הללו (וחלילה לא לרפורמים ולקונסרבטיבים)

זה נראה מהנתונים שהמעמד שלי בעיני הקב"ה הוא פשוט לקחת עוד כמה כמוני לגדר אותם בשטח אדמה שיקרה לפי מספר הנפשות מושב, יישוב, מועצה, עיירה, עיר, אזור , חבל ארץ – ואז לתת לגטימציה לחכמים שבהם להיות רבנים, לכופרים שבהם להיות חילונים, ולמתחרטים שבהם לחזור בתשובה ועדיין למרות העובדה שכולם מחויבים בכל התורה -הבחור הדתי הוא במעמד הרוחני הכי נמוך (ככה זה נראה לטעמי).

בנוסף לתמיהה הזו אני שואל איך יעלה על הדעת שחילוני שחזר בתשובה יותר גדול לדוגמה מהרב אלעזר אבוחצירה זצוק"ל?? הרי הרב אלעזר אבוחצירה מוסכם לכל שהיה גדול יותר ממלאך ואחד ממעשיו המעידים זאת שבמשך 5 שנים לא אכל מאומה פרט לימי שבת (וכנראה גם מועדים טובים ושמחות) עד שהשחירו שניו והפסיק.

השמח להסבר בעניין זה כי זה ממש תמוהה לי ועוד במצב הרוחני שבו אנו נמצאים כיום שרק במאה ה-17 עם תנועת ההשכלה הגדירו עצמם פורקי העול "חילונים "(אונקלוס מפרש זאת כ'זר')

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך כואבת יש בה שתי טעויות יסוד… ראשית, אתה לוקח מושג ישראלי עברי ומלביש אותו ברמב"ם, וכך החלטת שבעל תשובה זה דוקא אדם שהיה חילוני ושב בתשובה, ואז אתה שואל איפה אני… וזה כמובן לא נכון! כל אדם צריך ויכול לחזור בתשובה! כאשר אדם יודע שהוא חוטא בדבר מה, לא מספיק טוב בדבר והואחוזר עליו בתשובה שלמה, עליו דיבר הרמב"ם! וכי נראה לך שהרמב"ם הכיר יהודי חילוני? היה יהודי חילוני בזמן הרמב"ם? כמובן, ככל שאדם משקיע יותר בתשובה, מקריב יותר, מתאמץ יותר, כך מעשיו נפלאים ומדהימים יותר ואהובים יותר למעלה, ובאופן טבעי בעל תשובה שזונח משפחה הרגלים חברים וכו' באמת עושה דבר ענק. אבל כולנו יכולים להצטרף!

שנית, חלילה לחשוב שבעל תשובה גדול מצדיקי הדור! זו טעות גדולה שגם הביאה לחוצפות רבות ואין כאן המקום להאריך… בעלי תשובה כריזמטיים שהגיעו לעמדות הנהגה בכח פיהם, ושנים ספורות אחרי שחזרו בתשובה כבר הרימו ראש ויד כנגד הוראות תלמידי חכמים גדולים וכנגד הנהגות בני התורה המקובלות בתחומים שונים, וזה כואב. ודאי לא כך! תלמידי החכמים צדיקי הדור הם מנהגי ישראל, הם בניו אהוביו של בורא עולם ועליהם העולם עומד, בבחינת צדיק יסוד עולם. אלא שיש מקום מיוחד מתוק מאוד, שמיוחד לאותם שהקריבו את כל חייהם דוקא מתוך פשטות ותמימות, ושם המקום באמת שלהם ואין לאחר דריסת רגל בו. וזהו המקום שאפילו צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואכן זה מגיע לבעלי תשובה. אבל ודאי שבסופו של יום, יבוא אותו בעל תשובה לגן עדן, הוא יצטרך לחפש לו ללמוד את ישיבתו ובחופתו של אחד הצדיקים…

וכל זמן שהנר דולק וכו', כל אחד מאיתנו יכול להיות גם בעל תשובה וגם צדיק ולנחול ש"י עולמות. אם היינו יודעים מה ערך של כל מצוה שאנחנו עושים כל תפילה כל ברכה כל תפילין, לא היינו מזלזלים בעצמנו כל כך כמו שתיארת בציוריות רבה בשאלתך…

ברכה והצלחה שנזכה לכל הטוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל