לתרומות לחץ כאן

שאלות באמונה

שאלה:

שלום כבוד הרב,

אני גדלתי כאתאיסט מוצהר מילדותי, לא רק כפרתי בקיום אלוקות אלא בכל עולם הרוחניות. מגיל 20 (היום אני בן 32) בערך אני מתחזק לתקופות וחוזר לבסיס האתאיסטי לתקופות. כאילו זה מובנה בי. המחקר הפסיכולוגי (תיאוריה מסוימת לפחות) גורסת שיתכן וכפירה באלוקות נובעת מילדות נטולת אב/ דמות אב ואני גדלתי במשפחה חד הורית, עם סבתי, סבי ואמי (אבל זו סתם תהיה).

הגלגול הנוכחי שלי בהתחזקות:
הפעם לקחתי צעד קדימה (עם פטירתו של סבי) ואני מתהלך עם ציציות בחוץ וכיפה – בגלגולי התחזקות הקודמים שלי לא סיגלתי לעצמי סממנים חיצוניים.

כבר חודשים שאני קורא תהילים מדי יום, תיקון כללי, תפילות של בקשה.
וכיום, בחודש האחרון אני מתפלל 3 תפילות ביום בזמנן, לפעמים מבקר בבית כנסת לאחרונה שמחוץ לישובי (התחברתי שם לרב ולאווירה, בית הכנסת נמצא בתחנה המרכזית – מה שמרגיש לי בנוח במקום זה היא אווירת ה"תחלופה" – רוב ציבור המתפללים, מלבד הרב והעובדים בתחנה המרכזית ובתחבורה הם עוברי אורח, וכך משום שכולם "אורחים" אני מרגיש שייכות – משום שאם כולם "אורחים" אז כולם שייכים – כולם "בבית"), לאחרונה רכשתי טלית ותפילין ואני מניח כל שחרית, לומד הלכות מדי פעם, קורא בתורה ועוד ועוד.

אך עדיין הלך רוח והקול האתאיסטי והביקורי מובנה בי ומדבר אותי, 90 אחוז מזמן אני מרגיש כאתאיסט שמתפלל – ומה שמוזר זה שאני מרגיש ממש טוב כשאני מתפלל את התפילות היומיות או מניח תפילין, טלית, קורא תהילים, עושה לימוד אבן בעיקר בתפילות. אבל בשאלת האמונה – קשה לי לומר שאני אדם "מאמין". אני לא יודע איך לשנות את זה.

אבל מצד אחר – אז מדוע אני מרגיש טוב כשאני עושה את המצוות האלו? האם זהו ניצוץ שקיים בי? קול דממה דקה?
מדוע אני חש התעלות כשאני מתפלל או הולך בציציות בחוץ?

ומשהו מוזר שקרא לי אתמול. התפללתי מנחה וערבית בבית הכנסת, ביליתי שם לא מעט זמן וגם הייתי בשיעור תורה וכשיצאתי משם הבנתי שמשקפי השמש שלי אבדו לי, יצאתי בתחושה אכזבה (יש לי בעיות ראיה מצריכות משקפי שמש) חזרתי לבית הכנסת לחפשן ולא מצאתי ואז השלמתי עם זה ואמרתי לעצמי, לרב ולעוד מתפלל, "טוב זה כפרת עוונות" – ואז יצאתי בחוץ, קראתי את תפילת "המתקת דינים" (נדמה לי של הרב ראטה) – ולהפתעתי — מצאתי את משקפי השמש בכיס שמיועד לבקבוק מים בתיק גב שלי. יתכן שזו השגחה עלינו?

תודה

תשובה:

שלום ידידי, אין ספק שהנשמה שלך מרגישה את האמונה הפנימית שלך, ורק ההרגל שבך נותן לך את התחושה השגויה האתיאיסטית, והנה זכית גם להארה רגעית מבהיקה בדמות המשקפי שמש. בשבוע שעבר או לפני שבועיים שאלת שאלה דומה ושם עניתי לך יותר באריכות, והצבעתי על כשלים רבים בתפיסת האתאיזם. ציפיתי לתגובה ממך, האם עיינת בדברים ואם תרם לך משהו?

לתשובה קראתי "השקר של האתאיזם, האם יש סתירה בין תורה למדע?" משום מה הסינון שלי עכשיו מונע אותי מלהכנס לתשובה זו, אבל ניתן למצוא אותה במאגר השו"ת שלנו לפי החיפוש במילים הנ"ל, אם אתה לא מוצא את זה בתיבת המייל שלך.

אני משוכנע, שאם יש לך משהו מובנה בתפיסה הזו שאתה רוצה להתמודד איתו, כדאי ללמוד את הנושא בצורה אמיתית, השקר של האתאיזם ברור לחלוטין בעיני כל פיזיקאי כנה, ולאחרונה יצא לי לערוך ספר שלם בענין זה עבור רב מדען מסויים, בתקופה הקרובה ממש זה יצא לאור.

אם זה רק משהו רגשי, הרי שככל שתתבונן יותר בנושא האמונה כך זה יחלוף.

בהצלחה רבה מאוד!

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום הרב,

    כמובן, קראתי את תשובתך לאותה השאלה שכתבתי לפני זמן מה. כתבת הסבר טוב. אך מה שהבנתי בתוך עצמי, לאחר סוג של ניתוח פסיכולוגי שערכתי לעצמי שהאתאיזם שלי פחות התבסס, מבוסס או היה נשענן על "מדע" (ה"מדע" או ה"רציונל" היו רק תירוץ). אלא זה משהו אישיותי מובנה, איזה חסרון פנימי.

    יתכן וזה התיקון שלי?
    אמונה מתוך האי אמונה האינהרנטית?

    כי כאדם אני גם בתקופות לא מעטות נמצא בשפל נפשי (מתמודד עם דיכאון) ואז יש לי ביטחון עצמי נמוך וחוסר אמונה עצמית (אך למדתי מקצוע חברתי טיפולי ואני טוב בזה כשאני עוסק בזה, בתקופות שיש לי אמונה עצמית) – אולי כל זה משולב יחד?

  2. זו התמודדות טבעית שכל אחד מאיתנו עובר, הרי לכתחילה בורא עולם ברא את העולם עם חוקיות וכביכול טבע כדי להסתתר מאיתנו, וכדי שתהיה אפשרות לכפור בו, והאמונה בו תהיה נושא של עבודת חיפוש, אחרת אין תכלית לקיומינו בעולם הזה… התפקיד שלנו למצוא אותו. ולכן אנחנו מתקשים לחוש במציאותו בכל עת, וזו עבודת חיים שלמים להגיע לזה כמה שיותר עמוק בתוכנו.

  3. שלום.
    "הבית הלוי" כותב שאדם הלא מאמין כביכול הוא המאמין הכי גדול משום שיש בכוחו אמונה שקשה מאד להאמין בה שהיא כביכול שאין אלוקות ואם יש בו את הכח העצום הזה להאמין ולומר שאין אלוקות א"כ ודאי שיש בכוחו להאמין שיש בורא לעולם.

  4. לדעתי צריך להפנים שהאמונה היא מציאות אובייקטיבית, כלומר, אם השכל הישר מראה שיש בורא לעולם ולאדם , וכל התכחשות לכך היא משוללת הגיון , אז אין שום יתרון לנטות לאתאיזם, הנטייה הפסיכולוגית היא פשוט דמיון שאין שום קשר בינו לבין המציאות ולכן צריך כמה שיותר להפנים את זה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל